• بررسی تاثیر کارنی تین داخل وریدی بر هموگلوبین و هماتوکریت بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی در مراحل آخر تحت درمان با همودیالیز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 526
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: کم خونی در 60 تا 80 درصد بیماران مبتلا به نارسایی کلیه دیده می شود. در حال حاضر موثرترین دارو در دمان این بیماران اریتروپویتین نوترکیب می باشد که هزینه ی زیادی بر بیماران تحمیل می کند. تحقیقات متعددی تاثیرات مفید کارنی تین را در بهبود کم خونی این بیماران نشان داده است. بر این اساس این مطالعه به منظور بررسی اثر کارنی تین داخل وریدی بر میزان هموگلوبین و هماوکریت بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی در مراحل آخر تحت درمان با همودیالیز طراحی و اجرا گردید.

    روش بررسی: این پژوهشی روی 29 بیمار که حداقل یک سال از دیالیز آن ها گذشته بود، و سایر علل کم خونی را نداشتند، صورت گرفت. بیماران با استفاده از روش تصادفی به دو گروه شاهد (15 نفر) و مورد (14 نفر) تقسیم شدند و بعد از هر جلسه ی دیالیز (3 بار در هفته و به مدت 3 ماه) 1 گرم کارنی تین داخل وریدی به گروه مورد و 1 گرم آب مقطر به عنوان دارونما به بیماران گروه شاهد تجویز شد.

    یافته ها: از نظر سن و جنس بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت. میانگین هموگلوبین و هماتوکریت در دو گروه قبل از مداخله یکسان بود و در نهایت قبل و بعد از مداخله، میزان هموگلوبین و هماتوکریت در گروه مورد به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش پیدا کرد (به ترتیب (p=0.0001, p=0.003.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که تجویز کارنی تین در بیماران همودیالیزی موجب افزایش میزان هموگلوبین و هماتوکریت و بهبود کم خونی آن ها می گردد و انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضرورت دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها