• مقاومت آنتی بیوتیکی میکروب های بیماری زای شایع در کشت ادرار بیماران در بخش های اطفال، نوزادان، زنان و اعصاب مرکز آموزشی، درمانی ولی عصر (عج) زنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 575
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تجویز بی رویه ی آنتی بیوتیک ها موجب افزایش مقاومت به آن ها در درمان انواع عفونت های ادراری شده است. به این دلیل، انجام پژوهش هایی پیرامون بررسی حساسیت میکروارگانیسم های شایع ایجاد کننده ی عفونت ادراری نسبت به انواع آنتی بیوتیک ها ضروری به نظر می رسد تا بتوان مطالعات منطقه ای آنتی بیوتیک مورد نیاز را تجویز نمود.

    روش بررسی: در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی طی سال 1385 برای بیمارانی با علایم بالینی عفونت ادراری بستری در بخش های اطفال، نوزادان، زنان و اعصاب بیمارستان ولی عصر (عج) کشت ادرار به روش نمونه گیری از کاتتر، کیسه ی ادراری یا میداستریم انجام شد و نتایج کشت ادرار و آنتی بیوگرام آن ها پیگیری شد. در مجموع 118 کشت مثبت ادراری با آنتی بیوگرام آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: شایع ترین میکروارگانیسم یافت شده در کشت ادرار نوزادان، کلبسیلا (44.5 درصد) و سپس اشرشیاکولی (33.5 درصد) بود. شایع ترین میکروب در بخش های اطفال، اعصاب و زنان اشرشیاکولی بوده و به ترتیب فراوانی 41، 73 و 46 درصد داشتند. مقاومت به آمپی سیلین (82.6 درصد) و سفیکسیم (73.6 درصد) در تمام بخش ها و میکروب ها گزارش شد. در تمام بخش ها سیپروفلوکسازین موثرترین دارو برای میکروب اشرشیاکولی و کلبسیلا با کم ترین میزان مقاومت (24.1 درصد) بود. سپس نیتروفورانتوئین، سفتریاکسون و آمیکایسین به ترتیب با مقاومت 41.4، 44.8 و 51.9 درصد در رده های بعدی بودند. موثرترین دارو برای استافیلوکوک کواگولاز منفی (وانکومایسین با مقاومت 37.1 درصد)، و سپس سفاتازیدیم و سیپروفلوکسازین (به ترتیب با مقاومت 40.1 و 48.5 درصد) شناخته شدند.

    نتیجه گیری: در این مطالعه مقاومت بالایی نسبت به آمپی سیلین، جنتامایسین، سفیکسیم و کوتریموکسازول مشاهده شد. مقاومت به سایر آنتی بیوتیک ها نیز نسبتا بالا بود. بنابراین پیشنهاد می شود مطالعه ی فوق به صورت دوره ای انجام شود تا امکان ارزیابی بهتر در سال های مختلف فراهم شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها