• بررسی دخالت رسپتورهای nmda در اثر ضد دردی ویتامین c در یک مدل درد نوروپاتیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 652
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: اسید آسکوربیک (ascorbic acid-aa)، با غلظت زیاد در سیستم عصبی وجود دارد و به دنبال فعالیت نورون های گلوتامینرژیک آزاد می شود. از آنجا که رسپتورهای (n-methyl-daspartic acid) nmda به میزان زیاد در سیستم عصبی وجود دارند، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر ضد دردی اسید آسکوربیک و نقش رسپتورهای nmda در ایجاد این اثرات در مدل درد نوروپاتیک می باشد.
     

    روش بررسی: در این مطالعه که از نوع تجربی می باشد، جهت ایجاد درد بر طبق مدل (chronic constriction injury)cci عصب سیاتیک در پای چپ موش های صحرایی تحت فشار قرار گرفت. در هفته دوم پس از cci حیوانات 1، 5 و 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (mg/kg) محلول ویتامین c و یا نرمال سالین دریافت کردند و 15 و 30 دقیقه پس از آن تست های سنجش درد در مورد آنها انجام گرفت. جهت بررسی نقش رسپتورهای nmda در فرآیند ضد دردی آسکوربی کاسید، گروه های جداگانه ای از حیوانات در هفته دوم پس از 30 cci دقیقه پس از دریافت اسید آسکوربیک با (غلظت 1mg/kg) و یا سرم فیزیولوژیک، کتامین 5 mg/kg و یا (0.01 mg/kg) mk-801 به صورت داخل صفاقی دریافت نمودند. 20 دقیقه پس از آن تست های سنجش درد در مورد آن ها انجام گرفت. جهت سنجش آلودینیای مکانیکی از تست von frey و جهت سنجش هیپرآلژزیای مکانیکی و حرارتی به ترتیب از تست های radiant heat ,randal selitto استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از تست های آماری newman-keuls ,anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: تزریق داخل صفاقی اسیدآسکوربیک در مقادیر 10 mg/kg ,5 mg/kg باعث افزایش آستانه درد در تست های سنجش هیپر آلژزیای حرارتی و مکانیکی و آلودینیای مکانیکی شده است. در حالی که تزریق آن به میزان 1mg/kg اثری در تغییر آستانه درد نداشته است. همچنین تزریق aa به میزان 1mg/kg، باعث مهار اثرات ضد دردی کتامین و یا mk-801 شد و میزان درد در این گروه ها تفاوت معنی داری را نسبت به گروهی که سرم فیزیولوژیک دریافت کرده بودند نشان داد.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده تزریق ویتامین c باعث کاهش درد ایجاد شده پس از آسیب عصبی می شود. این اثر وابسته به مقدار بوده و از طریق بلوک رسپتورهای nmda اعمال می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها