• بررسی درجه بدخیمی تومورهای پستان بر اساس نمونه های سیتولوژی بدست آمده از بیماران مبتلا به سرطان پستان در فاصله زمانی فروردین ماه 1383 تا پایان آذر ماه 1384 در مجتمع آموزشی-درمانی حضرت رسول اکرم (ص) و بیمارستان میلاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 635
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سرطان پستان، شایع ترین تومور بدخیم و عامل مهم مرگ ناشی از سرطان در زنان است. عوامل متعددی در تعیین پیش آگهی و رفتار این تومور وجود دارند که بر اساس آنها، می توان روش درمانی مناسب را انتخاب نمود. از مهم ترین این عوامل، درجه بندی (grading) سرطان پستان می باشد که به طور متداول روی نمونه های بافت شناسی (histology) انجام می شود. مطالعات مختلف نشان داده اند که نمونه سیتولوژی علاوه بر نقش مهم آن در افتراق ضایعات خوش خیم از بدخیم، می تواند اطلاعات اضافی راجع به درجه بندی تومور ارایه دهد که نتایج آن تا حد زیادی قابل مقایسه با نتایج بدست آمده از نمونه های بافت شناسی است. هدف کلی این مطالعه، تعیین ارزش درجه بندی بر روی نمونه های سیتولوژی بدست آمده از بیماران مبتلا به سرطان پستان است.

    روش بررسی: در مطالعه حاضر، 73 مورد از نمونه های بیوپسی باز از ضایعات پستان که در فاصله زمانی فروردین ماه تا پایان آذر ماه 1384 به صورت تازه (fresh) برای برش انجمادی به بخش آسیب شناسی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) و میلاد فرستاده می شدند، انتخاب شدند. از آنها به روش touch-imprint یا scraping، لام تهیه شد و به دو روش پاپانیکولائو و (rapid haematoxylin and eosin)rapid h&e رنگ شدند، سپس بر اساس 6 پارامتر پلئومورفیسم، سایز هسته، سایز هسته برهنه، حاشیه هسته، هستک و میتوز (معیارهای khanدرجه بندی سیتولوژیک انجام شد و این نتایج با نتایج درجه بندی هیستولوژیک مقایسه شدند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها