• بررسی مقایسه ای اسیدهای چرب اشباع و ترانس و سیس در بافت چربی و سرم بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به انستیتو غدد داخلی و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 503
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: دیابت یک بیماری هتروژن است که در اثر واکنش های پیچیده ای که بین عوامل ژنتیکی، تغذیه و شیوه زندگی رخ می دهد، بوجود می آید. مطالعات انجام شده نشان می دهد که افزایش مصرف اسیدهای چرب اشباع (saturated fatty acid=sfa)، باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود، در حالی که اسیدهای چرب با چند پیوند غیر اشباع (poly unsaturated fatty acid=pufa) از طریق افزایش قدرت اتصال انسولین به رسپتور، باعث کاهش بروز دیابت می شوند. در این مطالعه، با بررسی بافت چربی به عنوان بیومارکر مصرف طولانی مدت اسیدهای چرب و همچنین تعیین ترکیب اسیدهای چرب سرمی، ارتباط اسیدهای چرب مصرفی با ابتلا به دیابت بررسی شد.

    روش بررسی: این بررسی از نوع مطالعات مقطعی بوده که در آن، دو گروه افراد سالم و بیمار، مورد مطالعه قرار گرفته اند. ترکیب اسیدهای چرب سرم ناشتا و بافت چربی در 98 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و 76 فرد سالم، با روش کروماتوگافی گاز-مایع آنالیز شد. لیپیدهای سرمی با دستگاه اتوآنالایزر اندازه گیری شدند. دو گروه مورد مطالعه از نظر توزیع زن و مرد و نیز سن، یکسان گردیدند. مقایسه میانگین های متغیرها در دو گروه مورد مطالعه با استفاده از آزمون t-student انجام شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها