• ارزیابی ژن bla-ctx-m-type در سویه های کلبسیلاپنومونیه چند مقاومتی جدا شده از نمونه های کلینیکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 508
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: کلبسیلاپنومونیه، یکی از مهمترین عوامل عفونت زا به خصوص در بیماران بستری در بیمارستان به شمار می رود. اخیراً مقاومت دارویی آن، به ویژه به چندین آنتی بیوتیک از دسته های دارویی مختلف مورد توجه قرار گرفته است که این مقاومت به گونه ای است که از عوامل ویرولانس باکتری به حساب می آید. هدف از این تحقیق، ارزیابی ژن bla-ctx-m-type در سویه های کلبسیلاپنومونیه چند مقاومتی جدا شده از نمونه های کلینیکی است.

    روش بررسی: در این مطالعه که از انواع مطالعات مقطعی– تحلیلی می باشد، 280 مورد کلبسیلاپنومونیه از بیماران جدا شد. ابتدا با روش انتشار از دیسک، حساسیت دارویی آنها بررسی شد؛ سپس توسط روش minimum inhibitory concentraion (mis) ,e-test موارد مقاوم تعیین گردید. با استفاده از دیسک های esbl جهت بررسی آنزیم بتالاکتاماز به روش double disc، وجود بتالاکتاماز وسیع الطیف در انواع مقاوم تعیین شد؛ این مقاومت ها در نهایت با استفاده از روش pcr مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری spss کلبسیلاپنومونیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: از 280 مورد کلبسیلاپنومونیه، 62 مورد (22.14%) دارای مقاومت دارویی چندگانه بودند؛ از این میان 40 ایزوله تماماً به سفالوسپورین های مصرفی مقاوم بودند. همچنین، همگی این نمونه ها در بررسی با روش double disc برای اثبات وجود esbl مثبت بودند. این نتایج، در نهایت توسط روش pcr و تعیین توالی (sequencing) بررسی شد.

    نتیجه گیری: جداسازی 22.14% مقاومت در کلبسیلاپنومونیه جدا شده و اثبات وجود بتالاکتاماز وسیع الطیف در انواع مقاوم، توجه ویژه به مصرف سفالوسپورین های وسیع الطیف را خاطر نشان می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها