• مقایسه سطح ادراک شنیداری و وضوح کلامی بعد از کاشت حلزون در بیماران پره لینگوال مبتلا به کم شنوایی عمیق ارثی و غیرارثی مراجعه کننده به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 611
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شروع زودرس توانبخشی برای تکامل مناسب گفتار و زبان متناسب با سن، ضروری است. مطالعات زیادی جهت مقایسه عوامل موثر بر پیشبرد نتایج کاشت حلزون انجام گرفته است تا معیارهایی جهت انتخاب کاندیدهایی مناسب تر به دست آید. در این مطالعه سعی شده است سطح ادراک شنیداری و وضوح کلامی در کم شنوایان عمیق ارثی و غیرارثی مورد بررسی قرار گیرد.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی به صو رت سرشماری بر روی 322 بیمار پر هلینگوال (کمتر از 7 سال) مبتلا به کم شنوایی عمیق (عدم توانایی درک اصوات صوتی در شدت صوتی حداقل 90 دسی بل) مراجعه کننده به مرکز کاشت حلزون در بیمارستان رسول اکرم (ص) طی سال های 1371 الی 1383، انجام شده است. جهت تعیین سطح ادراک شنیداری از آزمون استاندارد cap و آزمون استاندارد کلمات دو سیلابی و جهت تعیین سطح وضوح کلامی از آزمون استاندارد sir،

    در حدود 2 سال بعد از انجام کاشت حلزون استفاده شد. در صورت وجود ازدواج فامیلی نزدیک پدر و مادر، وجود کم شنوایی عمیق در والدین و یا اقوام درجه اول به همراه عدم وجود علت مشخصی برای کم شنوایی به عنوان کم شنوایی ارثی و سایر موارد به عنوان کم شنوایی غیرارثی در نظر گرفته شدند.

    یافته ها: میانگین سنی بیماران بررسی شده در زمان کاشت حلزون 71.47 ماه با انحراف معیار 35.51 بود. 42.5 درصد بیماران کم شنوایی عمیق ارثی و 57.5 درصد کم شنوایی عمیق غیرارثی داشتند. میانه سطح ادراک شنیداری در بیماران مبتلا به کم شنوایی عمیق ارثی و غیرارثی، برابر درک عبارت بدون لب خوانی بود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها