• مقایسه سه نوع رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین، گیمسا و هماتوکسیلین و ائوزین با هماتوکسیلین طولانی مدت برای تشخیص هلیکوباکترپیلوری در بیوپسی های معده افراد مبتلا به گاستریت مزمن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 1305
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با توجه به فراوانی بروز بیماری های آماسی دستگاه گوارش فوقانی و اثبات نقش هلیکوباکترپیلوری در پاتوژنز آنها، مطالع های جهت ارزیابی توانایی روش های مختلف رنگ آمیزی در شناسایی این باکتری طراحی شد.

    روش بررسی: طی یک مطالعه تحلیلی-مقطعی، 50 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه های دانشگاه علوم پزشکی ایران که از علایم دستگاه گوارش فوقانی رنج می بردند، انتخاب شده و تحت اندوسکوپی قرار گرفتند. سپس نمونه های بیوپسی تهیه شده با 3 روش رنگ آمیزی شامل گیمسا، هماتوکسیلین و ائوزین معمولی (haematoxylin and eosin=h&e) و هماتوکسیلین و ائوزین با هماتوکسیلین طولانی مدت، رنگ شده و با استفاده از آزمون آماری مک نمار توانایی آنها جهت تشخیص هلیکوباکترپیلوری مورد مقایسه قرار گرفتند.

    یافته ها: رنگ آمیزی گیمسا و h&e با هماتوکسیلین طولانی مدت در 27 بیمار (54% بیماران) و رنگ آمیزی  h&eمعمولی در 21 بیمار (42% بیماران)، (helicobacter pylori)h.pylori را نشان دادند. میزان همخوانی رنگ آمیزی گیمسا و h&e با هماتوکسیلین طولانی مدت، 100% بود در حالی که میزان همخوانی رنگ آمیزی h&e معمولی با این دو رنگ آمیزی، 88% و حساسیت آن، 77% بود.

    نتیجه گیری: رنگ آمیزی h&e با هماتوکسیلین طولانی مدت دارای حساسیتی معادل رنگ آمیزی گیمسا است و به علت سهولت انجام کار و عدم نیاز به رنگ آمیزی اضافی، جهت تشخیص سایر موارد پاتولوژیک، جایگزین مناسبی برای رنگ آمیزی های h&e و گیمسا محسوب می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها