• فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین، میزان لیپیدها و آپولیپوپروتئین ها در بیماران مبتلا به گرفتگی عروق کرونر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 766
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: در حال حاضر مهم ترین علت مرگ و میر در کشورها ی در حال توسعه، بیمار ی های قلبی و عروقی (coronary artery disease=cad) است. در اتیولوژی این بیماری، فاکتورهای مختلفی شرکت دارند. در این مطالعه، برخی از فاکتورهای مهم مورد ارزیابی قرار گرفتند.
     

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 94 فرد سالم و 106 فرد بیمار مبتلا به تنگی عروق بیش از 50% که جهت آنژیوگرافی به بیمارستان شهید رجایی مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. میزان bmi, apo b100, apo a1, vldl-c, hdl-c, tg و فعالیت (angiotensin converting enzyme)ace در آنها مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان دادند که فعالیت ace سرم، bmi, apo a1, vldl-c, tg, hdl-c در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری تفاوت داشتند؛ بعلاوه براساس آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره، میزان odd ratio برای فعالیت ace، کلسترول، vldl-c, hdl-c به ترتیب 1.08، 1.24، 1.05، 0.68 در ارتباط با بروز cad بود. هیچ ارتباطی میان فعالیت ace و دیگر فاکتورها دیده نشد.

    نتیجه گیری: احتمالاً افزایش ace سرم به عنوان یک فاکتور مستقل در بروزcad  نقش دارد و مهار آن می تواند فرایند آترواسکلروز را به تاخیر اندازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها