• بررسی ایمونوگلوبولین های iga, igg توتال و igg2 در افراد بالغ آلوده به بلاستوسیستیس هومینیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 581
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بلاستوسیستیس هومینیس (blastocystis hominis) انگل ساکن روده انسان و حیوان است که با وجود تحقیقات وسیعی که بر روی آن انجام گرفته است، هنوز نقش بیماری زایی آن مورد بحث می باشد. شیوع آلودگی به این ارگانیسم، در کشورهای توسعه یافته 10-1.5 درصد و در کشورهای در حال توسعه تا 50 درصد گزارش شده است. هدف از این پژوهش، بررسی ایمونوگلوبولین های توتال  (immunoglobulin g) igg و توتال (immunoglobulin a)iga (immunoglobulin g2) igg2, در افراد بالغ آلوده به بلاستوسیستیس هومینیس و مقایسه آنها با افراد سالم است.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی (cross-sectional) و مورد-شاهدی (case-control) بر روی 100 فرد بالغ آلوده به بلاستوسیستیس هومینیس و 100 فرد سالم مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان میلاد صورت گرفت. انجام آزمایشهای مربوطه، با استفاده از روش نفلومتری و کیت minineph شرکت انگلیسی the binding site ltd., birmingham, uk صورت گرفت. در پایان، نتایج به دست آمده با کمک آزمون آماری independent samples t-test و برنامه spss version 12 آنالیز شدند.

    یافته ها: به موجب نتایج به دست آمده، میزان توتال iga در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری را نشان نداد(t=409, p=0.683) . اما، در نتایج حاصل از بررسی توتال igg2, igg اختلاف معنی داری مشاهده شد.  (igg:t=2.83 ,p=0.0005 ,igg2:t=2.02 ,p=0.002)

    نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که احتمالاً پاسخ سیستم ایمنی نسبت به آنتی ژن های کربوهیدراتی و گلیکوژنی واکوئول مرکزی این تک یاخته، منجر به افزایش سطح igg سرمی به خصوص زیر کلاس igg2 می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها