• بررسی ارزش انجام هیستوپاتولوژی روتین اعمال جراحی لوزه

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 586
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در ایران بیش ترین اعمال جراحی سر و گردن، برداشتن لوزه می باشد و با توجه به اینکه هر عمل جراحی، سه نمونه پاتولوژی دارد و باعث هزینه و اتلاف وقت زیادی خواهد شد، در این مطالعه سعی شد تا یک بررسی تحقیقاتی پیرامون این مسأله انجام شود. هدف از طرح و اجرای این مطالعه، تعیین لزوم بررسی روتین هیستوپاتولوژی در تمام نمونه های حاصل از اعمال جراحی آدنوتانسیلکتومی می باشد.

    روش بررسی: مطالعه به طریقه گذشته نگر بر روی 313 بیمار که در طی سالهای 82-1379 در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) تحت عمل آدنوتانسیلکتومی قرار گرفته بودند، انجام شد. جهت آنالیز اطلاعات در این مطالعه از آزمون دقیق فیشر استفاده شد.

    یافته ها: با توجه به مطالعات انجام شده، از بین 313 بیمار با میانگین سنی 10.8 سال (78-1 سال)، تنها 3 مورد (0.9%) سن بالای 50 سال داشتند، با توجه به p<0.01، رابطه معنی داری بین سن و هیستولوژی مثبت وجود داشت. همچنین بین بروز تغییر صدا (60 مورد، (p=0.4، وجود دیسفاژی (26 مورد (r=%20)(p=0.2 کاهش وزن غیرقابل توجیه (1 مورد)، نامتقارن بودن سایز لوزه ها در معاینه (29 مورد)، وجود توده گردنی (34 مورد، (p=0.8، و لوزه عفونی ( 15 مورد،(p=0.12 با بروز بدخیمی، ارتباط قابل توجهی وجود داشت که به عنوان عوامل مطرح کننده وجود بدخیمی، باید مورد توجه قرار گیرند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، در بیماران بدون ظن بالینی و بدون وجود ریسک فاکتورهای بدخیمی، نیازی به انجام بررسی های هیستوپاتولوژیک روتین خصوصاً در سنین کودکی وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها