• مقایسه اثرات ضد افسردگی هارمان، نورهارمان و هارمین در موش آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 598
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه و هدف: گزارش شده است آلکالوئیدهای بتاکربولینی دانه های گیاه اسپند، اثر تحریکی بر آزادسازی سروتونین و کاتکول آمین ها در نقاط مختلف مغزی دارند. علاوه بر این، یکی از مهمترین اثرات فارماکولوژیک مشخص شدۀ بتاکربولین ها، اثر مهاری برگشت پذیر بر mao-a می باشد. این نتایج پیشنهاد می کند، بتاکربولین ها بتوانند حداقل بعضی از نشانه های افسردگی را تخفیف دهند. این مطالعه به منظور تعیین فعالیت ضدافسردگی بتاکربولین های هارمان، نورهارمان و هارمین انجام گردید.

    مواد و روش ها: همۀ آزمایش ها روی موش سفید آزمایشگاهی swiss-webster از جنس نر با محدودۀ وزنی 25 الی 30 گرم انجام گرفت. اثر ضدافسردگی بتاکربولین ها با استفاده از آزمون شنای اجباری ارزیابی شد. این آزمون به طور گستردهای برای فعالیت ضدافسردگی داروها در مرحلۀ پیش بالینی به کار گرفته می شود. در این آزمون، موش ها به داخل یک استوانۀ شیشه ای (ارتفاع 25 سانتیمتر و قطر 12 سانتیمتر) که تا ارتفاع 15 سانتیمتری آن از آب 1±25 درجه سانتیگراد پر شده انداخته می شد. 30 دقیقه پس از تزریق بتاکربولین ها، موش ها به مدت 8 دقیقه در آزمون شنای اجباری مورد آزمایش قرار می گرفتند و زمان بی حرکتی آنها ثبت می گردید.

    یافته ها: تزریق داخل صفاقی هارمان (5 الی 15 میلیگرم/کیلوگرم)، نورهارمان (2.5 الی 10 میلیگرم/کیلوگرم) و هارمین ( 5 الی 15 میلیگرم/کیلوگرم) به طور معنیداری زمان بی حرکتی موش را در آزمون شنای اجباری کاهش داد. اثر مهاری هارمان، نورهارمان و هارمین توسط فلومازنیل (5 میلیگرم/کیلوگرم) آنتاگونیزه شد ولی توسط رزرپین ( 5 میلیگرم/کیلوگرم، داخل صفاقی، 18 ساعت قبل از آزمون) تحت تاثیر قرار نگرفت.

    نتیجه گیری: نتایج پیشنهاد می کند اثر ضدافسردگی هارمان، نورهارمان و هارمین ممکن است از طریق مکانیسم  inverse agonistواسطه گری شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها