• فراوانی نحوه درمان عوارض ماژور لیتوتریپسی یورتروسکوپیک در اصفهان (85-1373)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 980
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: لیتوتریپسی یورتروسکوپیک یکی از روش های کم تهاجمی و رایج برای سنگ های حالب می باشد. هدف از این مطالعه بررسی بروز عوارض ماژور در 3900 مورد لیتوتریپسی یورتروسکوپیک و نحوه درمان آنها بود.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی روی 3900 مورد لیتوتریپسی یورتروسکوپیک در مراکز پزشکی نور و حضرت علی اصغر (ع) اصفهان در سال های 85-1373 انجام شد. فراوانی عوارض ماژور و نحوه درمان آنها در این بیماران برآورد گردید.

    یافته ها: 29 بیمار دچار عوارض حین عمل یا دوره پس از عمل (تا 30 روز) شدند که از این تعداد 16 بیمار دچار سوراخ شدگی حالب (0.41 درصد)، 7 بیمار دچار avulsion حالب، 4 بیمار دچار یورینوما و 2 بیمار دچار آبسه پری نفریک شدند. از 7 مورد 2 ,avulsion مورد در محل اتصال حالب به مثانه بود که یورترونئوسیستوستومی انجام شد و در 5 مورد باقی مانده جایگزینی حالب با ایلئوم، boari flap، ترانس یورترو یورتروستومی، گذاشتن dj و پیچاندن امنتوم دور ناحیه خالی مانده حالب و گذاشتن dj به وسیله یورتروسکوپ (هر کدام یک مورد) انجام شد. از 4 مورد یورینوما 3 مورد به وسیله درناژ پرکوتانئوس ناحیه یورینوما و گذاشتن dj درمان شدند و در یک مورد نیز عمل جراحی باز برای گذاشتن dj انجام گردید. 2 مورد آبسه پری نفریک با عمل جراحی درناژ آبسه و گذاشتن dj درون حالب درمان شدند. در 14 مورد از 16 بیمار دچار سوراخ شدگی حالب به وسیله یورتروسکوپ dj عبور داده شد و در 2 مورد که امکان دسترس رتروگرید به حالب فراهم نشد، با عمل جراحی باز dj درون حالب قرار داده شد.

    نتیجه گیری: لیتوتریپسی یورتروسکوپیک از طریق مج را (tul) روشی کم تهاجمی عالی برای سنگ های حالب بوده و می تواند برای سنین مختلف انجام گردد و عوارض اندک آن به کارگیری آن را قابل قبول می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها