• زمان و روش مناسب آموزش بهداشت باروری به دختران از دیدگاه والدین و معلمان شهر گرگان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 484
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نوجوانی دوره پرتلاطمی است که تغییرات جسمانی، جنسی و روانی زیادی را در بردارد. لذا محققین معتقدند که نوجوانان در دوران بلوغ باید از آگاهی های لازم این دوره بحرانی مطلع گردند؛ زیرا ناآگاهی و بی اطلاعی آنان امکان بروز انحرافات و لغزش های جنسی را بیشتر می کند. این مطالعه به منظور تعیین زمان و روش مناسب آموزش بهداشت باروری به دختران از دیدگاه والدین و معلمان شهر گرگان انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی 400 والد (200 زوج) و 50 معلم دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرگرگان طی سال 1382 به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه مشتمل بر دو بخش خصوصیات دموگرافیک و نظرسنجی که خود شامل سه مبحث لقاح و حاملگی، تنظیم خانواده و ایدز و بیماری های مقاربتی بود؛ داده ها جمع آوری شدند. برای تعیین فراوانی و درصد داده ها از آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار spss-9 استفاده شد.

    یافته ها: 43.5 درصد از مادران و 38.5 درصد پدران بهترین زمان آموزش لقاح و حاملگی را هنگام ازدواج و 46 درصد از معلمان بهترین زمان را سال سوم و پیش دانشگاهی ذکر کردند. 55 درصد والدین و 56 درصد معلمان زمان مناسب برای آموزش تنظیم خانواده را هنگام ازدواج مناسب دانستند. 32 درصد معلمان بهترین زمان را برای آموزش ایدز و بیماری های مقاربتی سال سوم دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی ذکر نمودند. همچنین 30.7 درصد پدران و 38 درصد معلمان، سال اول و دوم دبیرستان را زمان مناسب برای آموزش عنوان نمودند. 45 درصد مادران و 44 درصد معلمان مناسب ترین روش آموزش را مراجعه نوجوان به مامای حاضر در مدرسه بیان کردند.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که بیشتر والدین و معلمان با آموزش بهداشت باروری در دوران دبیرستان و هنگام ازدواج موافق بوده و مناسب ترین روش اطلاع رسانی را تدریس در مدرسه و حضور ماما در مدارس به عنوان مشاور ذکر کردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها