• مطالعه نوع پاسخ ایمنی با اندازه گیری سیتوکین های تولیدی (اینترفرون گاما و اینترلوکین – 10) در اثر تحریک سلولی in vitro در افراد مصرف کننده مواد اوپیوئیدی و مقایسه آن با افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 817
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه و هدف: مطالعات چندی در مورد اثر مواد اوپیوئیدی بر فعالیت سیستم ایمنی در افراد مصرف کننده این مواد صورت گرفته و نتایج متناقصی گزارش شده است. این مطالعه که با هدف اثر مواد اپیوئیدی بر سیستم ایمنی افراد مصرف کننده این مواد صورت گرفت، نوع پاسخ سلول های ایمنی این افراد را در حالت in vitro ارزیابی نموده و میزان سیتوکین های اینترفرون گاما (ifn-γ) و اینترلوکین (il-10)10- تولید شده را که نمایانگر هر یک از زیر گروه های سلول های cd4+t-helper می باشند، بررسی می نماید.

    مواد و روش ها: برای انجام این مطالعه از افراد داوطلب و سالم سوء مصرف کننده مواد اوپیوئیدی خونگیری شد. همینطور از افراد سالم و فاقد سابقه سوء مصرف مواد جهت گروه کنترل خونگیری به عمل آمد. کشت سلولی روی خون تام انجام گردید. خون تام رقیق شده با میتوژن و یا آنتیژن تحریک و مایع روئی کشت جهت اندازه گیری سیتوکین ها مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss-10 و آزمون های آماری فیشر و یومنویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که سوء مصرف مواد اوپیوئیدی نظیر هروئین را داشتند، میزان اینترفرونگاما تولید شده توسط سلول های آنها در اثر تحریک در مقایسه با گروه کنترل به طور معنیدار کاهش می یابد و میزان اینترلوکین- 10 در آنها افزایش می یابد (p<0.05). در حالی که افرادی که سوء مصرف مواد اوپیوئیدی نظیر تریاک را داشتند میزان تولید این سیتوکین ها در آنها در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معنیداری نشان نمی دهد.

    نتیجه گیری: نتایج بهدست آمده نشان دهنده کاهش پاسخ میتوژنیک سلول های ایمنی افراد سوء مصرف کننده مواد اوپیوئیدی نظیر هروئین می باشد و یا القاء سلول های ایمنی در این افراد احتمالاً در جهت th2 می باشد. در حالی که این کاهش در افراد سوء مصرف کننده تریاک در مقایسه با گروه کنترل معنیدار نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها