• خصوصیات اکولوژیک ناقلین بیماری لیشمانیوز در شهرستان کلاله - استان گلستان سال 86-1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 424
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بیماری لیشمانیوز یک بیماری زئونوتیک می باشد که به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل می شود. این مطالعه به منظور بررسی برخی خصوصیات اکولوژیک ناقلین بیماری لیشمانیوز در شهرستان کلاله (استان گلستان) طی سال های 86-1385 انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی 6 روستا با توجه به توزیع جغرافیایی روستاها و تعداد موارد مثبت بیماری در سال های گذشته انتخاب شدند. برای صید پشه خاکی از تله های چسبان استفاده شد. در هر روستا سه مکان انتخاب و در هر مکان 20 عدد تله نصب گردید. کل نمونه های صید شده جمع آوری و برای تعیین گونه از کلیدهای تشخیص استفاده شد. همچنین تعداد موارد انسانی تایید شده مبتلا به لیشمانیوز به تفکیک ماه های سال ثبت گردید.

    یافته ها : از 6 آبادی تحت مطالعه در مجموع 4900 پشه خاکی تعیین گونه گردید و وجود 12 گونه پشه خاکی مشخص شد. این گونه ها عبارت از s. sogdiana, s. clydei, s. sintoni, p.(adlerius)sp, p. brevis, p. kazeroni, p.alexandri, p. sergenti, p. caucasicus group, p. caucasicus, p. mongolensis, p.papatasi بودند. p.papatasi گونه غالب در اماکن داخلی (46.1 درصد) وs.sintoni  گونه غالب در اماکن خارجی (37.7 درصد) بود. فعالیت فصلی پشه های خاکی از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع و در دهه اول آبان ماه خاتمه یافت. پشه های خاکی دارای دو پیک فعالیت در اواخر تیر ماه و در نیمه شهریور ماه بودند. پیک بیماری در انسان در نیمه دی ماه اتفاق افتاد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها