• شیوع بیش فعالی - نقص توجه (adhd) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 738
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: اختلال بیش فعالی – نقص توجه (adhd) شایعترین اختلال روانی در کودکان است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی اختلال بیش فعالی – نقص توجه و برخی عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دبستانی شهر نیشابور انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی - مقطعی روی دانش آموزان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385  انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای طبقه بندی شده بود. داده ها از طریق پرسشنامه والدین و معلم کانر جمع آوری و برای هر دانش آموز دو پرسشنامه مجزا توسط والدین و مربی تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به میانگین نمرات مربیان و والدین انجام گردید. نمره 15 به عنوان معیار احتمالی به منظور بیش فعالی انتخاب شد.

    یافته ها: 722 نفر (میزان پاسخ 79.6 درصد) در مطالعه شرکت کردند. میزان شیوع اختلال 12.5 adhd درصد با دامنه اطمینان 95 درصد، از 10 تا 14.8 درصد بود. تفاوت شیوع اختلال adhd در دو جنس معنیدار نبود. شیوع اختلال adhd در دانش آموزان با افزایش سن، افزایش معنی داری داشت (p<0.05). بیشترین شیوع اختلال  adhdدر متولدین بهار و کمترین آن در متولدین تابستان بود (p<0.05). تحصیلات پدر با بیش فعالی رابطه معنی داری داشت. به طوری که شیوع آن در کودکانی که پدرانشان تحصیلات بالاتری داشتند، کمتر بود (p<0.05). شغل پدر نیز با اختلال adhd رابطه معنیداری داشت (p<0.05). متغیرهایی از قبیل نوع زایمان، رتبه تولد و تحصیلات مادر با این اختلال رابطه معنیداری نداشتند.

    نتیجه گیری: در این مطالعه شیوع اختلال adhd نسبت به مطالعات مشابه بیشتر بود. لازم است برنامه های مداخل های در مورد گروه های در معرض خطر در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها