• اثر بی خوابی بر سلامت عمومی پرستاران شیفت شب شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان (1387)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 931
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: کار در شیفت شب اثرات منفی فیزیکی، روانی و اجتماعی روی زندگی فردی پرستاران دارد و در ساعات طولانی کار، سلامت آنها را به مخاطره می اندازد. این مطالعه به منظور بررسی اثر بی خوابی بر سلامت عمومی پرستاران شیفت شب شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی 124 پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند؛ به صورت سرشماری از بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گلستان طی سال 1387 انتخاب شدند. داده ها در یک پرسشنامه حاوی مشخصات فردی و دو پرسشنامه در ارتباط با اثر بی خوابی و سلامت عمومی (ghq-28) ثبت گردید.

    یافته ها: اثر بی خوابی به ترتیب در بیشترین و کمترین واحدهای مورد پژوهش 55.6 درصد و  2.4 درصد و میزان بی خوابی (9±58) در حد متوسط بود. بیشترین درصد (60.6 درصد) سلامت عمومی مطلوب و کمترین درصد (2.5 درصد) سلامت عمومی نامطلوب داشتند. اثر بی خوابی بر سلامت عمومی پرستاران از نظر آماری معنی داری بود (p<0.05) و با افزایش اثرات بی خوابی، سلامت عمومی کاهش می یافت. همچنین بین اثر بی خوابی با سن، سابقه کار و تعداد شیفت شب ارتباط آماری معنی داری یافت شد (p<0.05). به طوری که با افزایش سن، سابقه کار و تعداد شیفت شب میزان اثرات و عوارض بی خوابی کمتر می شد.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که بی خوابی در پرستاران سبب کاهش سلامت عمومی می گردد. لذا برنامه ریزی در راستای بهبود کیفیت خواب پرستاران ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها