• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 534
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: انتقال عمودی مادر به فرزند یکی از مهم ترین راه های انتشار ویروس هپاتیت (hbv)b است. بیش از 50 درصد حاملین ایرانی عفونت را از طریق مادر به فرزند دریافت کردند که این مسیر یکی از محتمل ترین راه انتقال hbv در کشور ما می باشد. در این مطالعه میزان عفونت hbv در بچه هایی که از مادران hbsag مثبت استان مازندران متولد شده بودند، از نظر وجود مارکرهای سرولوژیک ویروس هپاتیت b شامل anti-hbc, anti-hbs, hbsag مورد ارزیابی قرار گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی برای تعیین حضور مارکرهای سرولوژیک hbv آزمایش الایزا روی نمونه سرم 123 کودکی که از مادران hbsag مثبت در شهرستان آمل استان مازندران طی سال های 85-1381 متولد شده بودند، انجام گرفت. تمامی کودکان مورد مطالعه، علاوه بر ایمونوگلوبولین هپاتیت (hbig) b واکسن هپاتیت b را در بدو تولد دریافت نموده و به دنبال آن دوز دوم و سوم را در ماه های یک و شش تزریق کردند. نتایج با روش های آماری کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از بین 31241 زن بارداری که در طی 5 سال زایمان نمودند، 140 مورد (0.45 درصد) آنها از نظر وجود hbsag، مثبت بودند که از بین آنها 123 کودک وارد مطالعه شدند. تنها یک مورد (0.8 درصد) از این کودکان حامل hbsag بود و 91.9 درصد کودکان دارای یکی از مارکرهای سرولوژیک عفونت hbv بودند. 82.1 درصد کودکان دارای ایمنی (anti-hbs مثبت) و در 8.9 درصد آنها نیز anti-hbc شناسایی گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها