• توزیع فراوانی بیداری (awareness) و یادآوری (recall) بعد از اعمال فشار بر غضروف کریکوئید (sellick's maneuver) در جریان بیهوشی عمومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 603
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: مانور سلیک به منظور جلوگیری از آسپیراسیون محتویات معده حین القای بیهوشی به کار می رود. فشردن غضروف کریکویید در این مانور نسبتاً دردناک بوده و ممکن است بیمار در سطحی از بیهوشی باشد که انجام این مانور موجب recall, awareness گردد. هدف از این مطالعه تعیین توزیع فراوانی recall, awareness بعد از اعمال مانورسلیک و می باشد.

    روش بررسی: 100 بیمار کاندیدای اعمال جراحی ارتوپدی با کلاس asa i, ii انتخاب شدند. بعد از توضیح مانور و اخذ رضایت از بیماران به دنبال القای بیهوشی، مانور سلیک با فشار 4.5 کیلوگرم و به روش single hand انجام شد. سپس علایم awareness هنگام اعمال مانور و علایم recal بعد از عمل مورد ارزیابی قرار گرفت. با استقاده از نرم افزار spss، توزیع فراوانی recall, awareness و آزمون آماری و spearman correlation ارتباط بین شدت آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: awareness  در 45 درصد وrecall  در 16 درصد موارد دیده شد. توزیع فراوانی شدت awareness بر اساس گرید یک، دو و سه به ترتیب 16 درصد، 6 درصد و 1 درصد گزارش شد. توزیع فراوانی شدت recall بر اساس severe, moderate, mild به ترتیب 15 درصد، صفر و 1 درصد به دست آمد. بین شدت  awareness و شدت  recallارتباط معنیداری به دست آمد (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالایrecall, awareness  متعاقب انجام مانور سلیک و عوارض ناشی از آن بهتر است در نحوه انجام این مانور به ویژه در زمان دقیق اعمال آن تجدیدنظر نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها