• بررسی مقایسه ای اثر ژل آنتی باکتریال و صابون در تامین بهداشت دست افراد نظامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: کمبود آب بهداشتی در عملیات نظامی باعث کاهش بهداشت دست می شود. هدف این مطالعه، تبررسی تاثیر ژل آنتی باکتریال در مقایسه با آب و صابون در تامین بهداشت دست می باشد.

    مواد و روش کار: مطالعه به شکل تجربی و به صورت تصادفی ساده در دو گروه 35 نفره از نظامیان نیروی هوایی مرکز آیت ا... کاشانی شهر کاشان در سال 85 انجام شد. به فاصله 5 دقیقه قبل و بعد از مصرف صابون و ژل آنتی باکتریال، دو نمونه گرفته شد؛ نمونه ها در محیط های emb, ba کشت داده شد و با تست های بیوشیمیایی نوع باکتری مشخص گردید. یافته ها با آزمونهای آماری مک نمار، مجذور کای و t-test آنالیز شد و p<0.05 معنی دار محسوب گردید.

    نتایج: شایعترین جرم قبل از مداخله در هر دو گروه استافیلوکوک کوآگولاز مثبت بود. ژل آنتی باکتریال باعث کاهش %93.5 در تعداد کولونی های استافیلوکوکی و %100 در گونه های دیگر گردید (p<0.01). تعداد شمارش کولونی باکتریها با مصرف آب و صابون کاهش معنی داری نداشت (p>0.25).

    بحث: در این مطالعه مشخص شد که ژل آنتی باکتریال، نسبت به آب و صابون، تاثیر بیشتری در تامین بهداشت دست دارد، کاربرد آن آسانتر است و احتیاج به آب هم ندارد. به همین خاطر استفاده از ژل آنتی باکتریال، به جای صابون، برای تامین بهداشت دست در عملیات نظامی در منطقه ی با بهداشت عمومی پایین توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها