• بررسی شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن در میان سربازان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 844
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: خودکشی مرگی است که آگاهانه و از روی عمد جهت نابوسازی خود صورت می گیرد. خودکشی در میان تمام گروههای سنی وجود دارد، ولی فراوانی آن در میان جوانان و به ویژه سربازان، به خاطر شرایط خاص آنان در این دوره، بیشتر است، افکار خودکشی مقدمه ی اقدام به خودکشی است و علل متعددی از جمله عوامل جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و شغلی می توانند به وجود آورنده ی افکار خودکشی بانشد. محیط های نظامی به علت ماهیت استرس زای خود می توانند سبب افزایش افکار خودکشی در سربازان شوند. مقاله ی حاضر به بررسی عوامل مرتبط با افزایش میزان افکار خودکشی در سربازان پرداخته است.

    مواد و روش کار: جامعه ی مورد مطالعه را سربازان نیروی زمینی سپاه تشکیل دادند. از میان این سربازان 1329 نفر به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از مقیاس اندیشه پردازی خودکشی بک (bssi)، پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ (ghq) و پرسشنامه ی محقق ساخته. داده های به دست آمده با آزمون های آماری همبستگی (r)، ضریب کندال (t)، ضریب فی (φ)، ضریب v کرامر، ضریب توافقی (c) و خی دو (x2) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که میزان افکار خودکشی در سربازان 5.8 درصد است. همچنین بین سطح تحصیلات پایین، سابقه ی اقدام قبلی به خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر و سیگار، عدم رضایت از خدمت سربازی، نامناسب بودن وضعیت روانی و درگیری با دیگر سربازان و مسوول مافوق، با افزایش افکار خودکشی سربازان رابطه معنادار وجود داشت.

    بحث: افکار خودکشی در سربازان امری است که کنترل آن نیازمند برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها