• اندازه گیری غلظت ویتامین های c, a در نمونه های اشک و سرم مصدومین شیمیایی آلوده با گاز خردل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 611
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: عوارض چشمی یکی از شایع ترین عوارض دیررس مسمومیت با گاز خردل است که شامل خشکی چشم و گروهی از آسیب های قرنیه ای می باشند که به نابینائی بیمار ختم می شود. تاکنون در مورد فیزیوپاتولوژی این بیماری تحقیقی انجام نشده است. به دلیل دخالت سیستم اکسیدان/ آنتی اکسیدان در انواع بیماری های چشمی و اختصاصاً خشکی چشم و بیماری های قرنیه ای، در این مطالعه به ارزیابی ویتامین های c, a به عنوان ویتامین های آنتی اکسیدان، در این مصدومین پرداخته شده است.

    مواد و روش کار: ویتامین c به روش roe در نمونه اشک و سرم و ویتامین a به روش bayfield در نمونه اشک مصدومین شیمیایی نسبت به گروه شاهد سنجیده شد.

    نتایج: تفاوت معنی دار بین دو گروه مصدومین و شاهد در مقادیر ویتامین c در اشک (p value=0.017) و نیز مقادیر آن در سرم مشاهده شد (p value=0.022)، ولی در مورد ویتامین a تفاوت معنی دار نبود.

    بحث: با توجه به نقش ویژه ویتامین c در دفاع آنتی اکسیدانی بدن بالاخص در چشم، کاهش آن به معنی آسیب پذیری چشم در مقابل عوامل داخلی و محیطی مولد رادیکال های آزاد می باشد. به این دلیل استفاده از اشکال موضعی ویتامین c برای این مصدومین می تواند مثمر ثمر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها