• راهکاری اثربخش برای ارتقای صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار: سازمان دهی کمیته رایزنان پرستاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 788
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یکی از عمده مشکلات محیط های بالینی، پرستاران تازه کار و کم تجربه ای هستند که مدیران از سطح صلاحیت آنان بی اطلاعند. بنابراین، بکارگیری استراتژی نوین «سازمان دهی کمیته رایزنان پرستاری» توسط مدیران در زمینه ارتقای صلاحیت بالینی و آشناسازی آنان می تواند به عنوان راهکاری قابل تأمل مورد بررسی قرار گیرد.

    روش ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی با طراحی دو گروهی بوده که در سال 1384 در یکی از بیمارستان شهر تهران به سنجش صلاحیت بالینی 5 پرستار تازه کار بر روی 72 بیمار بستری در بخش های داخلی و جراحی در دو گروه آزمون و شاهد به صورت قبل و بعد پرداخته است. داده ها به وسیله چک لیست های مشاهده ای که در سه حیطه صلاحیت ارتباطی، صلاحیت شناختی و صلاحیت روان-حرکتی تهیه شده بودند، به روش دو سو کور گردآوری شدند. تعداد بیماران بستری در بخش های داخلی- جراحی، در گروه مورد32  و در گروه شاهد 40 نفر بود که در دو مرحله قبل و بعد از مداخله، در هر گروه با یکدیگر همسان بودند. اختصاص پرستاران تازه کار به بخش ها و به دو گروه مورد و شاهد کاملاً تصادفی بوده است. برنامه آماری spss برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

    نتایج: صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در سه حیطه در دو گروه افزایش یافته بود. آزمون آماری t زوجی در هر گروه این بهبود را نشان داد. آزمون t مستقل نیز نشان داد تفاوت میانگین ها در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد است. صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در هر دو گروه قبل از مداخله در سطح ابتدایی و بعد از سه ماه، در گروه مورد که در معیت رایزنان پرستاری و نظارت کمیته مزبور بوده اند، از سطح ابتدایی به سطح پیشرفته ارتقا یافت.

    نتیجه گیری: «سازمان دهی کمیته رایزنان پرستاری» برای آشناسازی پرستاران تازه کار که به کسب صلاحیت بالینی در حیطه های مختلف و در زمان کم نیاز دارند، راهکار اثربخشی برای مدیران پرستاری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها