• آگاهی دندان پزشکان عمومی شهر اصفهان از روش های مختلف قالب گیری پروتزهای متحرک دندانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه. یکی از مهم ترین مراحل ساخت پروتزهای دندانی، قالب گیری است. هدف این مطالعه، تعیین آگاهی دندان پزشکان عمومی شهر اصفهان در مورد اصول و روش های قالب گیری پروتزهای متحرک بود.

    روش ها. در این مطالعه پیمایشی تعداد 100 نفر از دندان پزشکان عمومی شهر اصفهان به روش نمونه گیری غیر احتمالی و آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پایا و روایی شامل 15 سؤال پروتز پارسیل و 20 سؤال پروتز کامل بود. اطلاعات حاصل به کمک نرم افزار spss و آزمون های t،آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردیدند.

    نتایج. میانگین نمرات آگاهی دندان پزشکان 14.9±5.1 از 35 نمره و دامنه آن 4 تا 29 بود. میانگین آگاهی در سؤالات پروتز کامل 8.6±3.5 از 20 نمره و در سؤالات پروتز پارسیل 6.2±2.3 از 15 نمره بود. بین میزان آگاهی دندان پزشکان و سابقه شرکت آنها در سمینارهای بازآموزی و نیز آگاهی و جنس آنان، رابطه معنی داری به دست نیامد اما بین میزان آگاهی دندان پزشکان و سال هایی که از دانش آموختگی آنها می گذشت، رابطه معنی دار معکوسی مشاهده گردید.

    بحث. به نظر می رسد آگاهی دندان پزشکان عمومی شهر اصفهان در مورد روش های قالب گیری پروتزهای متحرک مطلوب نباشد. هر چه از سال های دانش آموختگی آنها می گذشت، نمره آگاهی آنها کمتر می شد. ارائه آموزش های لازم در دوران تحصیل، بازآموزی های مؤثر، آموزش از راه دور، ایجاد انگیزه در دندان پزشکان و تأکید و تشویق بر مطالعه تکنیک های صحیح و علمی پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها