• مقایسه تأثیر فتوتراپی سه تایی با فتوتراپی دوتایی در نوزادان ترم مبتلا به هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 626
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: زردی یکی از شایعترین نشانه های بالینی دوران نوزادی است. فتوتراپی درمان رایج برای کاهش سطح بیلی روبین در نوزادان می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر فتوتراپی سه تایی و دو تایی در کاهش سطح بیلی روبین غیرمستقیم انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی بر روی 40 نوزاد سالم ترم شیرخوار با وزن بیشتر از 2500 گرم و سن بزرگتر از 24 ساعت که بیلی روبین توتال سرم آنها در روز دوم تولد بیشتر از 12 mg/dl در روز سوم تولد بیشتر از 15 mg/dl بود، انجام گرفت. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان با فتوتراپی سه تایی و گروه دوم تحت درمان با فتوتراپی دو تایی قرار گرفتند. بیلی روبین توتال سرم در بدو بستری، 8، 16 و 24 ساعت پس از شروع فتوتراپی و هر 12 ساعت تا زمان ترخیص (بیلی روبین کم یا مساوی از 10 mg/dl) اندازه گیری شد. اطلاعات از طریق آزمون  tو داده های تکرار شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: نتایج نشان می دهد که فتوتراپی باعث کاهش میزان بیلی روبین سرم در هر دو گروه می گردد و روند آن تا پایان درمان به صورت نزولی است (p<0.001). ولی تفاوت معنیداری از نظر میانگین زمان شروع زردی، وزن زمان تولد و بیلی روبین بدو بستری 8، 16 و 24 ساعت پس از درمان و همچنین مدت زمان بستری، در بین دو گروه مشاهده نگردد.

    نتیجه گیری: فتوتراپی سه تایی در مقایسه با فتوتراپی دو تایی در میزان کاهش غلظت بیلی روبین سرم و ترخیص سریعتر نوزادان تفاوتی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها