• تحلیل استنادی پایاننامه های دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 746
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: تحلیل استنادی شاخه ای از کتاب سنجی است که با استفاده از آن می توان نیازهای اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی جامعه استفاده کننده از منابع کتابخانه ای خاص را ارزیابی نمود. هدف از این مطالعه تحلیل استنادی فهرست مآخذ پایاننامه های دکترای تخصصی دفاع شده در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان به منظور تعیین میزان استفاده از انواع مدارک اعم از کتاب و مجله علمی و سن و زبان آنها و میزان مطابقت آنها با مجموعه کتابخانه مرکزی دانشگاه است.

    روش کار: در این مطالعه کلیه 55 پایاننامه دکترای تخصصی دفاع شده درسال های 1383-1376  موجود در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان به صورت موردی انتخاب شدند و فهرست مآخذ آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این بررسی اطلاعات منابع استناد شده نظیر سال نشر، نوع مدرک و زبان آنها ثبت شد. برای شناسایی عناوین اختصاری مجلات از فهرست مجلات نمایه شده در ایندکس مدیکوس استفاده شد. سپس نتایج با موجودی مجلات کتابخانه مرکزی مقایسه شد.

    نتایج: از 977 مدرک مورد استناد بالاترین تعداد استنادها به مجلات خارجی با 57.11 درصد (588 مورد) تعلق داشت. پس از آن کتاب های خارجی با 25.8 درصد (245 مورد) استناد بیشترین میزان استناد را به خود اختصاص داده بودند. زبان عمده مدارک مورد استناد انگلیسی بود (95.18 درصد) و تنها (4.19 درصد مدارک مورد استناد به زبان فارسی بود. به طور میانگین کلیه مدارک مورد استناد اعم از فارسی و انگلیسی نسبت به متن 8 سال کهنه تر بودند.

    نتیجه گیری: عدم وجود خدمات چکیده نویسی و نمایه سازی جامع در زمینه آثار فارسی می تواند یکی از دلایل کم بودن تعداد استنادها به مدارک فارسی باشد. با خرید تعداد اندکی از مجلات، نویسندگان پایاننامه ها می توانند به درصد قابل توجه ای از محتوای مقالات مورد نیاز خود دست یابند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها