• عوامل موثر بر رفتار کشیدن سیگار بر اساس مدل بزنف در دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 601
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بر اساس نظریه جراحان آمریکا، مهم ترین و قابل پیشگیری ترین علت مرگ در آمریکا مصرف سیگار می باشد. در این کشور سالانه 440000 نفر در اثر استعمال سیگار گرفتار دام مرگ می شوند و این در حالی است که شیوع استعمال سیگار در میان جوانان در حال افزایش و سن شروع آن رو به کاهش می باشد. هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر بر رفتار کشیدن سیگار بر اساس مدل بزنف در دانشجویان علوم پزشکی خوابگاهی اصفهان می باشد.

    روش کار: در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی، تعداد 100 نفر از دانشجویان خوابگاه های علوم پزشکی اصفهان (جی و خرازی) که در حال استعمال سیگار بودند، بطور تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایی آن مورد تایید قرار گرفته بود، جمع آوری و داده ها با استفاده از آزمون کای دو، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: نتایج نشان می دهد که از بین عوامل قادر کننده موثر بر رفتار کشیدن سیگار، عامل دسترسی آسان به سیگار (44%) و از عوامل نرم های انتزاعی، دوستان سیگاری (52%) دارای بیشترین فراوانی بودند. همچنین بر اساس آزمون کای دو رابطه معنی داری بین عوامل قادرکننده و زمان شروع استعمال سیگار و همچنین بین نرم های انتزاعی و سیگاری بودن پدر پیدا شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج، اهمیت هنجارهای انتزاعی و عوامل قادرکننده موثر را که بر رفتار کشیدن سیگار موثر هستند را نشان می دهد.  

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها