• بررسی تحلیل ریشه دندان های ثنایای مجاور دندان نیش نهفته فک بالا در تصاویر رادیوگرافی معمولی و ct scan

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 654
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تحلیل ریشه دندان های ثنایا در فک بالا از عوارض نهفتگی دندان نیش می باشد که می تواند منجر به کشیدن دندان، نیاز به درمان ارتودنسی و یا هر دو گردد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تحلیل ریشه دندان های ثنایای مجاور دندان نیش نهفته در فک بالا در رادیوگرافی های معمولی و ct scan می باشد.

    مواد و روش ها: این مطالعه بر روی 14 بیمار (با دامنه سنی 20-13 ساله) که دارای 18 دندان نیش نهفته بودند، صورت گرفت. دندان ها در رادیوگرافی های پری اپیکال، پانورامیک و ct scan از جهت وجود یا عدم وجود تحلیل ریشه مورد بررسی قرار گرفتند. شدت تحلیل ریشه در ct scan در پلن افقی بر اساس درجه بندی قراردادی ارزیابی شد. موقعیت ناحیه تحلیل از بعد بوکولینگوالی، مزیودیستالی، فوقانی- تحتانی و میزان گسترش طولی تحلیل ریشه در ct scan تعیین گردید.

    یافته ها: همه دندان های ثنایای مجاور به دندان نهفته در ct scan تحلیل نشان دادند. این تحلیل در 84.6% موارد در دندان های لترال مشاهده شد. 61.5% از دندان های ثنایای تحلیل یافته، در رادیوگرافی های معمول هیچگونه تحلیلی نشان ندادند و 38.5% دیگر نیز مشکوک به تحلیل بودند. در 77% موارد تحلیل، در سطوح پالاتال و دیستوپالاتال دندان های ثنایا دیده شد که در رادیوگرافی های معمولی قابل تشخیص نبود. بررسی زاویه رویشی دندان نیش در رادیوگرافی پانورامیک نشان داد که این زاویه در ایجاد تحلیل ریشه در دندان های مجاور نقش مهمی ندارد.

    نتیجه گیری: روش های رادیوگرافی معمول، قادر به تشخیص تحلیل ریشه دندان های ثنایای مجاور دندان نیش نهفته نیستند. بنابراین در مواردی که وجود تحلیل ریشه، شدت و گسترش آن در طول ریشه این دندان ها، بر طرح درمان و پیش آگهی مؤثر می باشد، استفاده از  ct scan توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها