• گزارش مورد پلاسماسل جینجیوایتیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 824
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه:plasma cell gingivitis  ژنژیویتی با نمای کلینیکی شامل لثه افزایش حجم یافته قرمز و شکننده و گاهی گرانولر است که به راحتی خونریزی می کند و معمولاً باعث از دست رفتن چسبندگی نمی شود. در نمای هیستولوژی این ضایعه در بافت همیند زیرین ارتشاح متراکم پلاسماسل ها وجود دارد که به سمت اپی تلیوم دهانی گسترش می یابد از علل ایجاد آن آلرژی به عوامل مختلف مانند آدامس ها، خمیردندان ها و ...، راکسیون های اتوایمیون، عدم تعادل هورمونی و انفیلتراسیون های هماتولوژیک را مطرح ساخته اند اما در برخی از موارد نیز علت مشخصی یافت نشده است هدف مطالعه گزارش موردی از این بیماری و نحوه انجام درمان بود.

    یافته ها: مورد دختری 14 ساله بود که شکایت از خونزیزی لثه ها داشت در معاینات داخل دهانی افزایش حجم منتشر لثه و قرمز آتشین در sextant قدام و سمت راست فکین مشاهده شد در معاینات خارج دهانی نیز یافته خاصی بدست نیامد آزمایشات هماتولوژیک بیمار نیز نرمال بود در نمای رادیوگرافیک تحلیل استخوان مارژینال مشاهده نشد و در نمای هیستوپاتولوژیک اپی تلیوم آکانتوتیک همراه با ارتشاح متراکم سلول های آماسی با غلبه پلاسماسل در لامینا پروپریای زیرین مشهود بود. جراحی به روش flap به منظور حذف افزایش حجم های لثه ای انجام شد و سپس بیمار تحت درمان های maintenance قرار گرفت.

    بحث و نتیجه گیری: در مورد فوق هیچ عودی از بیماری طی 6 ماه دوره fallow up مشاهده نشد و عامل آلرژن خاصی در رابطه با این بیمار یافت نشد اما باتوجه به اینکه بیمار در سن بلوغ دچار این ضایعه شده احتمال می رود که ضایعه فوق در ارتباط با عدم تعادل هورمونی ایجاد شده باشد که یکی از عوامل مطرح در ایجاد بیماری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها