• بررسی نتایج درمان ارتدنسی بین دو روش اج وایز استاندارد و استریت وایر در بیماران با مال اکلوژن کلاس یک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 495
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: برای درمان ارتودنسی سیستم های متفاوتی وجود دارد. دو سیستم رایج که امروزه استفاده می شود اج وایز استاندارد و استریت وایر است. با توجه به اینکه شاخص های اکلوزالی دارای بیشترین درجه اعتبار جهت مقایسه نتایج درمانی می باشند و از آنجا که تیپ و تورک دندان ها هم بر روی نتایج درمان اثرات بسیار قابل توجهی دارند، به همین منظور در این تحقیق برای مقایسه نتایج درمانی در این دو روش، از شاخص (peer assessment rating)par و استانداردهای andrews استفاده شد. هدف از انجام این طرح مقایسه شاخص par و تیپ و تورک دندان ها در بیماران کلاس i درمان شده به روش اج وایز استاندارد و استریت وایر بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 100 مدل مطالعه قبل و بعد از درمان، از 50 بیمار کلاس i از لحاظ شاخص par و استانداردهایandrews  مورد مقایسه قرار گرفتند. 25 بیمار کلاس i که با سیستم اج وایز استاندارد و 25 بیمار کلاس i که با سیستم استریت وایر درمان شده بودند از یک کلینیک خصوصی انتخاب شدند. شاخص par و تیپ و تورک دندان ها، قبل و بعد از درمان روی مدل های مطالعه اندازه گیری شدند. سپس شاخص par و تیپ و تورک دندان ها در دو گروه با هم مقایسه شدند. برای مقایسه از آزمون mann-whitney, t-student در سطح α=0.05 استفاده شد.

    یافته ها: از لحاظ توزیع جنس و سن در بین بیماران دو گروه تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. شاخص  parدر بین دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد. مقایسه تیپ و تورک دندان ها با توجه به استانداردهای andrews در دو گروه جز در مورد تیپ سانترال های بالا و تورک انسیزورهای بالا، تفاوت معنی داری نداشتند. تیپ سانترال های بالا و تورک انسیزورهای بالا در گروه استریت وایر به مقادیر andrews نزدیکتر بودند. مدت زمان درمان و تعداد ویزیت ها در گروه استریت وایر به میزان معنی داری کمتر از گروه اج وایز بود.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که نتایج اکلوزالی درمان از نظر شاخص par در بین دو گروه و تیپ و تورک دندان ها با توجه به مقادیر andrews (جز در مورد تیپ سانترال های بالا و تورک انسیزورهای بالا) با هم مشابه بودند. این در حالی بود که درمان با روش استریت وایر در مدت زمان کمتری به پایان رسیده بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها