• بررسی شیوع برخی از علل بروز اختلالات مفصل گیجگاهی فکی در گروهی از زنان مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی مشهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 458
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: شواهد متعدد حاکی از شیوع بیشتر اختلالات مفصل گیجگاهی در زنان است. در این مطالعه به بررسی برخی از عوامل ایجاد کننده اختلال در مفصل گیجگاهی فکی در بین زنان مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی مشهد پرداخته شده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 25 زن مبتلا به clicking مفصل و 19 زن مبتلا به 17 ,mpd زن نیز که فاقد هر نوع اختلال در  tmjبودند به عنوان گروه کنترل به صورت تصادفی از بین مراجعین به دانشکده دندانپزشکی انتخاب شدند. کلیه زنان مورد مطالعه در محدوده سنی 40-18 سال قرار داشتند. هر دو گروه، مورد معاینه کامل سیستم جونده قرار گرفته و عوامل احتمالی بروز اختلال در tmj مانند تداخلات اکلوزالی در حرکات خارج مرکزی، اعمال پارافانکشنال شامل clenching, bruxism، میزان هورمون های جنسی استرادیول و پروژسترون خون بررسی گردید. اطلاعات بدست آمده مورد آنالیز آماری از نوع کروسکال- والیس و کای دو با نرم افزار spss قرار گرفت.

    یافته ها: بین گروه بیمار و سالم از نظر میانگین سطح استرادیول و پروژسترون خون اگر چه اختلاف وجود داشت، ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. ولی بین دو گروه بیمار و سالم از نظر وقوع عادات پارافانکشن اختلاف معنی دار بود (p<0.001). بین دو گروه از نظر شیوع تداخلات دندانی در حرکات خارج مرکزی نیز تفاوت معنی داری وجود نداشت (p=0.098).

    نتیجه گیری: ابتلاء به عادات پارافانکشن مانند clenching, bruxism از عوامل مهم ایجاد کننده اختلال در مفصل گیجگاهی فکی در زنان این مطالعه بود و پس از آن تداخلات دندانی در رتبه دوم اهمیت قرار داشت. ارتباطی بین تغییرات هورمونی و شیوع tmd در زنان مورد مطالعه در این تحقیق وجود نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها