• بررسی سلامت دهان و دندان در بیماران کانون هموفیلی خراسان در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 551
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بیماران هموفیلی در اعمال مختلف دندانپزشکی، نیازمند توجه و مراقبت های خاص می باشند. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان در بیماران مبتلا به هموفیلی کانون هموفیلی خراسان در سال 1383 بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه 42 بیمار هموفیل (رده سنی 7 تا 34 ساله) مراجعه کننده به کانون هموفیلی خراسان در سال 1383 (در طی 6 ماه) صورت گرفت. پرسشنامه ای حاوی مشخصات بیمار، تاریخچه مشکلات انعقادی و درمان صورت گرفته ثبت شد. شاخص هایdmft, (mgi) modified gingival index  در این بیماران تعیین گردید. در نهایت داده ها توسط تست های آماری من ویتنی، فیشر و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: سن شایع ظهور اولین علائم بیماری هموفیلی در افراد این مطالعه بین 6 تا 12 ماهگی ذکر شد (81%)، در 47.6% بیماران مورد مطالعه سابقه ابتلا فامیلی عنوان گردید. شایع ترین علت مراجعه به پزشک به علت خونریزی در حین رویش یا از دست رفتن اولین دندان شیری بوده (3.1%). 40% افراد مورد مطالعه مبتلا به عفونت ویرال hbv یا hcv بودند. شاخص سلامت دندان ها (dmft) در افراد هموفیل مورد مطالعه بطور مشخص با افزایش سن رقم بالاتری را نشان داد (2.5±6.2 در 12-7 ساله ها و 3.2±13.1 در 25 ساله و بزرگتر) و 42% افراد مورد مطالعه دارای dmft بالاتر از 10 بودند و شاخص التهاب لثه (mgi) با بالا رفتن سن افزایش معنی داری را نشان داد (p=0.01)، به نحوی که در افراد 25 سال و بیشتر 66.7% التهاب درجه 3 در ناحیه لثه داشتند.

    نتیجه گیری: با توجه به نامطلوب بودن شاخص های سلامت دندانی و لثه ای در افراد مبتلا توجه به امر بهداشت دهان و دندان، پیشگیری و کنترل های مکرر خصوصاً در این افراد امری ضروری است و می تواند در جلوگیری از بروز مشکلات دندانی و خونریزی های متعاقب آن و درمان های پیچیده نقش بسزایی داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها