• ارزیابی پیچ های ثابت کننده بین فکی در درمان شکستگی های فک پایین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: استفاده از پیچ های ثابت کننده بین فکی اخیراً در جراحی های فک و صورت رواج یافته است. این روش بسیاری از معایب آرچ بار را ندارد ولی استفاده از این پیچ ها چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این مطالعه ارزیابی موثر بودن درمان شکستگی های فک پایین توسط کاربرد پیچ های ثابت کننده بین فکی می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که مسائل اخلاقی آن مورد تایید کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است، 28 بیمار با شکستگی های فک پایین، توسط پیچ های ثابت کننده بین فکی self-tapping شرکت leibinger تحت درمان قرار گرفتند. در هر بیمار حداقل 2 عدد پیچ در هر فک قرار داده شده و توسط سیم به یکدیگر متصل شدند و دو فک به مدت 4 هفته در اکلوژن طبیعی بیمار ثابت شد. فراوانی بهبودی شکستگی ها به تفکیک محل شکستگی و بهبودی در محل قرار گرفتن پیچ ها و تعیین فراوانی صدمه عصبی و دندانی ناشی از قرار گرفتن پیچ ها تعیین گردید.

    یافته ها: بجز یک مورد ایجاد open bite خفیف، در 27 بیمار دیگر بهبودی در عملکرد و ظاهر آنها بدست آمد. هیچ موردی از عوارض عصبی و دندانی مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: با توجه به مزایای کاربرد پیچ های ثابت کننده بین فکی در درمان شکستگی های فک پایین نسبت به روش های درمانی متداول، کاربرد این روش توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها