• بررسی آزمایشگاهی ریزنشت آپیکالی دو ماده mta, biocalex سفید جهت پر کردن حفرات رتروگرید انتهای ریشه دندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 492
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: برای پر کردن حفره تهیه شده در طی جراحی انتهای ریشه، نیاز به ماده ای است که بتواند سیل آپیکالی را ایجاد نموده و از عبور باکتریها و ترشحات بافتی جلوگیری نماید. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه توانایی قابلیت سیل دو ماده mta (mineral trioxide aggregate) سفید و biocalex جهت پر کردن انتهای ریشه بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی از 36 دندان تک ریشه کشیده شده انسان با آپکس بسته و حداقل انحنا استفاده گردید. پس از انجام مراحل پاکسازی و شکل دهی و پرکردن، 3 میلیمتر از انتهای ریشه دندانها قطع شد و حفره ای به عمق 3 میلیمتر در انتهای هر ریشه تهیه گردید. سپس دندانها بصورت تصادفی به دو گروه 15 تایی تقسیم شدند و حفرات با mta سفید و biocalex پر شدند. 3 دندان به عنوان کنترل مثبت و 3 دندان بعنوان کنترل منفی در نظر گرفته شد. پس از سفت شدن کامل مواد پرکننده، تمامی سطح ریشه ها بجز سطح انتهایی با دو لایه لاک ناخن و موم چسب پوشیده شدند و به مدت 72 ساعت در متیلن بلو 2% قرار گرفتند. سپس دندانها در رزین پلی استر قرار گرفته و توسط دیسک الماسه در جهت باکولینگوالی برش داده شدند و میزان نفوذ رنگ توسط استریو میکروسکوپ بررسی گردید. نتایج بدست آمده با استفاده از آزمونt-student  مورد مقایسه قرار گرفت. سطح معنی داری در آزمون ها 0.05  در نظر گرفته شد.

    یافته ها: بررسی های آماری نشان دادند که میزان ریز نشت آپیکالی biocalex به صورت معنی داری از mta سفید کمتر است (p<0.001).

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از biocalex جهت پر کردن انتهای ریشه توانایی ایجاد سیل مناسب را دارد و می تواند جایگزین مناسبی بجای mta باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها