• بررسی اپیدمیولوژیک عفونت های بیمارستانی در بیماران بستری در بخش های post icu, icu و برخی عوامل مرتبط با آن در بیمارستان توحید شهر سنندج در سال 82-81

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 581
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عفونت های بیمارستانی یکی از مسائل مهم بهداشتی در دنیا است. هزینه زیاد درمان و همچنین تعداد زیاد بیماران و مرگ و میر زیاد آنها و افزایش روزافزون این عفونت ها اهمیت توجه خاص و اقدامات موثر به ویژه در زمینه پیشگیری از عفونت های بیمارستانی را روشن می کند. مطالعه با هدف تعیین وضعیت اپیدمیولوژیک عفونت های بیمارستانی در بیماران بستری در بخش های post icu, icu بیمارستان توحید شهر سنندج به انجام رسید.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بوده و حجم نمونه شامل 160 بیمار بود که در دوره زمانی 81.12.20 الی 82.5.31 در بخش های post icu, icu بیمارستان توحید بستری شده بودند. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه ای که حاوی مشخصات دموگرافیک، اقدامات مداخله ای انجام شده، بررسی های پاراکلنیک و اقدامات درمانی بود، تکمیل می شد. همچنین بیماران مرتبا از نظر بروز علائم بالینی مورد معاینه قرار می گرفتند و کشت نمونه ها ارسال می شد. داده های پژوهشی نیز از طریق نرم افزار spss win مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: داده ها نشان داد که میزان شیوع عفونت در جامعه مورد مطالعه 15.6% بود. شایع ترین عفونت ها، پنومونی با 68%، عفونت دستگاه ادراری 19.2%، زخم بستر 7.8%، سپس 3.8% بود. شایع ترین عامل عفونی شناخته شده کلبسیلا پنومونیه، ecoli و آنتروباکتر بود. بین مدت زمان بستری و ایجاد عفونت رابطه معنی داری وجود داشت(p=0.000)  اما بین سن و انیتوباسیون و تراکئوستومی با ایجاد عفونت اختلاف معنی داری دیده نشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها