• مقایسه درمان 4 و 8 هفته ای فلئوکستین و ایمی پرامین روی قند خون ناشتا در بیماران افسردگی اساسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 532
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: افسردگی یکی از قدیمی ترین، شایعترین و شدیدترین اختلالات خلقی روانپزشکی می باشد. خطر ابتلا به این اختلال در زنان 25-10 درصد و در مردان 12-5 درصد می باشد. چون دیابت و عوارض آن در ایجاد افسردگی مؤثر است و افسردگی نیز در بوجود آمدن دیابت نقش دارد، لذا کنترل قند خون در بیماران افسرده و دانستن تأثیر داروهای ضد افسردگی روی قند خون کمکی به این بیماران می باشد. این مطالعه جهت مقایسه اثر فلئوکستین و ایمی پرامین روی قند خون ناشتای بیماران افسردگی اساسی در اراک طراحی شده است.

    روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کار آزمایی بالینی است که به صورت تصادفی از بین بیماران افسردگی اساسی مراجعه کننده به مرکز درمانی شهید هاشمی سنجانی اراک، بر اساس معیارهای تشخیصی dsm-iv-tr انتخاب شده و در دو گروه 40 نفری a (روزانه 20 mg فلئوکستین) و b (روزانه 100 mg ایمی پرامین) قرار گرفتند. از بیماران در سه نوبت (قبل از شروع درمان، 4 و 8 هفته بعد از درمان قند خون ناشتا اندازه گیری شد. بعد از جمع آوری داده ها از آزمون های آمار توصیفی و k-s (کلموگرونف- اسمیرنوف)، آزمون t دو گروه وابسته، t مستقل 3 تجزیه و تحلیل بعمل آمد. اصول اخلاقی هلسینکی در کلیه مراحل تحقیق رعایت شد. p<0.05 معنیدار به حساب می آمد.

    یافته ها: اختلاف آماری معنیداری بین میانگین قند خون ناشتا بین دو گروه b ,a در نوبت اول و دوم بدست نیامد در صورتیکه در نوبت سوم معنیدار بود (p<0.01). اما اختلاف بین نوبت اول و دوم گروه a معنیدار نبود (p>0.05)، هر چند کاهش معنیداری در میانگین قند خون ناشتا نوبت اول و سوم گروه a وجود داشت (p<0.05). همچنین افزایش معنیداری در میانگین قند خون ناشتا نوبت دوم و سوم نسبت به میانگین قند خون ناشتا نوبت اول در گروه b وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: در بیماران افسردگی اساسی پس از 8 هفته درمان با فلئوکستین کاهش قند خون ناشتا نسبت به ایمی پیرامین داریم و پس از 4 و 8 هفته درمان با ایمی پرامین افزایش قند خون ناشتا مشاهده می شود. بنابراین در بیماران افسرده هیپرگلیسمیک (دیابتیک) فلئوکستین و در بیماران افسرده هیپو گلیسمیک ایمی پرامین توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها