• بررسی فراوانی افرادی که در نیمه اول سال 1383 در سازمان انتقال خون شیراز به منظور تست hiv اقدام به اهدای خون کرده بودند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بعضی از افراد ممکن است با انگیزه دسترسی سریع به تست hiv اقدام به اهدای خون نمایند و به علت وجود دوره پنجره و عدم تشخیص بیماری در مراحل اولیه چنین اهداکنندگانی باعث به خطر انداختن سلامت خون های اهدایی می شوند.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه مقطعی بوده که بر روی اهداکنندگان خونی که در نیمه اول سال 1383 جهت اهدای خون به سازمان انتقال خون شیراز مراجعه کرده بودند انجام گرفت. حجم نمونه بر اساس مطالعات قبلی 10000 نفر انتخاب شد و نمونه گیری به صورت تصادفی سیستماتیک انجام گرفت و یک پرسشنامه که حاوی سوالاتی در مورد مشخصات فردی و دموگرافیک اهداکننده و انگیزه های اهدای خون در فرد بود توسط پزشکی سازمان در اختیار آنها قرار گرفته و سپس پرسشنامه ها جمع آوری شده و داده ها کدگذاری شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. از آزمون مجذور کای جهت آنالیز داده ها استفاده شد. p کمتر از 0.05 معنی دار تلقی شد.

    یافته ها: در این مطالعه میانگین سنی داوطلبان اهدای خون شیراز 11.3±34.6 بود که 82.4% آنها مرد و 68.6% آنها متاهل بودند انگیزه های اهدای خون در آنها، در 56.4% موارد کمک به هم نوع 14.8% چک خون از لحاظ ابتلا به ایدز 15.2% به دلیل وجود اثرات مثبت اهدای خون بر روی وضعیت سلامتی فرد و 9.6% چکاپ سلامتی و 4% به دلیل حس کنجکاوی نسبت به اهدای خون بود. اهدای خون به منظور آزمایش ایدز در مردان، افراد مجرد و اهداکنندگان بار اول بیشتر از زنان، افرا در متاهل و اهداکنندگان مکرر بود (p<0.05). اهدای خون به منظور آزمایش ایدز ارتباطی به شغل، وضعیت تحصیلی و سن نداشت (p<0.05).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها