• بررسی نقش ژن های hp0971, hp0605 پمپ های افلاکس در مقاومت هلیکوباکترپیلوری به مترونیدازول

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 744
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: مقاومت دارویی در هلیکوباکتر پیلوری یک عامل مهم شکست درمان می باشد. پنج خانواده از پمپ های افلاکس چند دارویی در باکتریها شناسایی شده است. پمپ های (resistance/nodulation/division) rnd عمدتاً در باکتری های گرم منفی یافت می شوند. tolc از اجزای پمپ های rnd بوده و در ایجاد مقاومت دارویی اهمیت دارد. نقش مقاومت دارویی پمپ های rnd در هلیکوباکترپیلوری تاکنون ثابت نشده است. در این مطالعه، نقش دو ژن هومولوگ tolc در مقاومت هلیکوباکتر پیلوری به مترونیدازول، از طریق ارزیابی افزایش بیان ژن بررسی شده است.

    مواد و روش ها: rna پنج سویه هلیکوباکترپیلوری مقاوم به مترونیدازول، در غلظت های کمتر از حداقل غلظت مهاری (mic) استخراج شد. rna با dnase تیمار گردید، سپس به cdna تبدیل شد. واکنش rt-pcr برای ژن های hp0971, hp0605 انجام شد. میزان بیان این ژن ها با نرم افزار لاب آنالایزر (lab analyzer) ارزیابی گردید.

    یافته ها: در این مطالعه، نقش ژن های hp0971, hp0605 در مقاومت دارویی هلیکوباکترپیلوری بررسی شد. در پنج نمونه با افزایش غلظت مترونیدازول، افزایش بیان hp0605 مشاهده شد. سه نمونه بیان hp0971 را نشان دادند. یک نمونه تنها در غلظت مترونیدازول معادل 16 میکروگرم بر میلی لیتر بیان hp0971 داشت. اما در دو نمونه دیگر با افزایش غلظت آنتی بیوتیک، افزایش بیان hp0971 مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: مطابق نتایج این مطالعه، هر دو ژن با افزایش غلظت مترونیدازول، افزایش بیان داشتند. بنابراین افزایش مقدار این دارو بر سیستم افلاکس هلیکوباکترپیلوری در سطح نسخه برداری سلولی موثر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها