• هرزه خواری در کودکان زیر 6 سال مهد کودک های شهر بوشهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 981
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: هرزه خواری یک اختلال رفتاری در غذا خوردن است و به صورت خوردن مداوم مواد غیر مغذی به مدت حداقل یک ماه بدون همراهی تنفر از غذا تعریف می شود. این رفتار باید از نظر تکاملی نامتناسب بوده و بخشی از رسوم تایید شده فرهنگی نباشد. رفتار هرزه خواری در نواحی توسعه نیافته و با وضعیت اجتماعی اقتصادی پایین شایع تر است. در این مطالعه رفتارهای هرزه خواری در کودکان زیر 6 سال شهر بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه مقطعی، کودکان زیر 6 سال مهدکودک های شهر بوشهر در سال 1380 مورد بررسی قرار گرفتند. پس از دادن اطلاعات لازم در خصوص ویژگی های هرزه خواری به مربیان و والدین این کودکان، پرسشنامه طراحی شده برای این منظور توسط آنان تکمیل و سپس موارد مشکوک مجددًا مورد بررسی قرار گرفت. از کودکان مشکوک به هرزه خواری، معاینه روانپزشکی جهت قطعی شدن تشخیص هرزه خواری بر اساس معیارهای  (diagnostic and statistical manual of mental disorders iv) dsm-ivانجام گردید.

    یافته ها: در این مطالعه 256 کودک شامل 123 دختر (48 درصد) و 133 پسر (52 درصد) مورد بررسی قرار گرفتند. 67 نفر از کودکان بررسی شده (26.2 درصد) مبتلا به هرزه خواری بودند. شایع ترین سن شروع هرزه خواری بین 1.5-1 سال (40.2 درصد) و 2-1.5 سال (29.8 درصد) بود. هرزه خواری در کودکان با جنس آنان (دختر)، وجود سابقه بستری در دوران نوزادی و سابقه فامیلی مثبت، ارتباط معنادار نشان داد.

    نتیجه گیری: هرزه خواری در کودکان مهدکودک های بوشهر یک مشکل شایع است و آموزش والدین و معلمین یک امر ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها