• بررسی اثر ضدالتهابی عصاره الکلی و اسانس برگ گیاه اکالیپتوس (eucalyptus globulus) در موش های کوچک نر بالغ آزمایشگاهی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 654
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: التهاب، نوعی پاسخ دفاعی است که سلسله فرآیندهای پیچیده و متعددی مانند افزایش نفوذپذیری یا اتساع عروقی، تراوش مواد مانند پروتئین های پلاسما از عروق خونی و ورود لوکوسیت ها بداخل ناحیه التهاب یافته را در برمی گیرد. در تحقیق حاضر، اثرات ضدالتهابی عصاره الکلی و اسانس برگ گیاه eucalyptus globulus در موش کوچک آزمایشگاهی نژاد nmri بررسی شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، عصاره اتانلی و اسانس برگ گیاه eucalyptus globulus و داروی دگزامتازون به صورت درون صفاقی به موش کوچک آزمایشگاهی نژاد nmri تزریق گردید. سپس جهت القاء ادم، گزیلل به گوش حیوان تزریق گردید. پس از گذشت 15 دقیقه، اثر ضدالتهابی گیاه توسط ارزیابی افزایش نفوذپذیری ایجاد شده در عروق در تست ادم یا آماس گوش در حیوان بررسی گردید. گروه های شاهد، سرم فیزیولوژیک و روغن آفتاب گردان را به ترتیب به عنوان حلال عصاره اتانلی و اسانس دریافت نمودند.

    یافته ها: عصاره اتانلی برگ گیاه با دوزهای 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن و اسانس با دوزهای 0.4 و 0.5 میلی لیتر بر کیلوگرم وزن بدن فعالیت ضدالتهابی وابسته به دوز و معنی داری را بر علیه التهاب حاد القاء شده توسط گزیلل در تست ادم گوش نشان دادند و اثرات ضدالتهابی گیاه همانند داروی دگزامتازون به عنوان داروی استاندارد ضدالتهاب بود.

    نتیجه گیری: داده های تحقیق حاضر نشان داد که برگ گیاه  eucalyptus globulusدارای اثرات ضدالتهابی در موش است، اما تحقیق های بیشتری جهت دستیابی به اثرات درمانی گیاه مورد نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها