• اثر عصاره زنجبیل در افزایش زمان تخلیه معده و کاهش ابتلا به پنومونی وابسته به دستگاه تهویه مکانیکی در مبتلایان ards بستری در بخش مراقبت های ویژه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 615
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تاخیر در تخلیه معده یکی از مشکلات اساسی بیمارانی است که تغذیه از طریق لوله می شوند و در معرض خطر بازگشت محتویات معده و پنومونی حاصل از آن می باشند. هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره زنجبیل در افزایش زمان تخلیه معده و میزان ابتلا به پنومونی وابسته به تهویه مکانیکی در مبتلایان به سندرم زجر تنفسی  (ards)بستری در بخش مراقبت های ویژه بود.

     روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده شاهددار دوسوکور، به 16 بیمار مبتلا به  ardsعصاره زنجبیل و به 16 بیمار دیگر روغن نارگیل (گروه شاهد) داده شد. مقدار کالری دریافتی کلی و در 48 ساعت ابتدای تغذیه، میزان ابتلا به پنومونی، تعداد روزهای بستری نبودن در بخش مراقبت های ویژه، تعداد روزهای بدون وابستگی به دستگاه تهویه مکانیکی و میزان مرگ در مدت 21 روز مطالعه اندازه گیری شد.

    یافته ها: میزان پنومونی وابسته به دستگاه تهویه مکانیکی در گروه دریافت کننده عصاره زنجبیل کمتر از گروه شاهد بود (به ترتیب 6.3 درصد در مقابل 31.3 درصد، p=0.07). در میزان مرگ و میر بین دو گروه تفاوتی دیده نشد. میانگین روزهای بدون تهویه مکانیکی در گروه دریافت کننده عصاره زنجبیل 1.1±11.2 و در گروه شاهد 1±7.2 روز بود (p=0.02). میانگین روزهای بستری نبودن در بخش مراقبت های ویژه در گروه دریافت کننده عصاره زنجبیل، 0.8±7 روز در مقابل 0.8±4.4 روز در گروه شاهد بود (p=0.04).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که تغذیه از طریق لوله با عصاره زنجبیل، ممکن است بتواند مدت زمان تخلیه معده را کوتاه کرده و میزان ابتلا به پنومونی وابسته به دستگاه تهویه مکانیکی راکم کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها