• بررسی شیوع کمردرد بدنبال بی حسی نخاعی در اعمال جراحی سزارین در بیمارستان جواهری تهران، 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 511
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: کمردرد گذرا عوارض شایع بعد از بی حسی نخاعی است. دوران بارداری و زایمان به علت تغییرات هورمونی و مکانیکی باعث ایجاد کمردرد می شوند. هدف از این مطالعه تعیین شیوع کمردرد بعد از بی حسی نخاعی در بیماران سزارینی می باشد. همچنین عوامل دیگر مانند سن، وزن، تعداد زایمان های مادر، نوع سوزن و تعداد پونکسیون های انجام شده جهت خروج مایع مغزی نخاعی در ایجاد کمردرد بعد از سزارین با بی حسی نخاعی بررسی شده است.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، تمام خانم های حامله که جهت سزارین در شش ماه اول سال 1383 به اطاق عمل بیمارستان جواهری تهران مراجعه نموده و تحت عمل جراحی با بی حسی نخاعی قرار گرفته بودند، انتخاب شدند. تمامی بیماران تا 6 هفته بعد از عمل جراحی از نظر کمردرد تحت نظر بودند.

    یافته ها: در 200 بیمار مورد مطالعه، شیوع کمردرد بعد از بی حسی نخاعی 46.5% بود. فاکتورهای سن، وزن، تعداد حاملگی و نوع سوزن با ایجاد کمردرد ارتباط معنی دار نشان داد، حال آنکه تعداد پونکسیون های انجام شده با کمردرد ارتباط معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: شکایت از کمردرد بعد از بی حسی نخاعی جهت سزارین، یک یافته شایع به حساب می آید. چاقی، سابقه زایمان های مکرر و سن بالای بارداری احتمال کمردرد را بیشتر می کند، حال آنکه استفاده از سوزن های باریک این احتمال را کاهش می دهد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها