• بررسی ارتباط بین پلی مرفیسم آلل g مولکول ctla-4 در موقعیت 49 در اگزون 1 و استعداد ابتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 555
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    سابقه و هدف: نقش استعداد ژنتیکی در ابتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1به وسیله تمایل بیشتر ابتلا در جنس مونث و همراهی انواع ویژه آنتی ژنهای لکوسیتی انسان (hla) در بیماران نشان داده شده است. از طرف دیگر ارتباط بین پلی مرفیسم ژنی 49 a/g در اگزون 1 ژن ctla-4 و چندین بیماری اتوایمیون دیگر نشان داده شده است که احتمالاً ناشی از تاثیر آن در بیان مولکولی ctla-4 می باشد. در این مطالعه فراوانی پلی مرفیسم مذکور در بیماران مبتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1به صورت مورد- شاهدی بررسی گردید.

    روش بررسی: dna از سلول های منونوکلئر خون محیطی از 76 بیمار مبتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1 و 185 نفر از افراد سالم به عنوان گروه کنترل تهیه گردید. ژنوتیپ ملکول ctla-4 بوسیله تکنیک (restriction fragment length polymorphism polymerase chain reaction) pcr-rflp تعیین گردید.

    یافته ها: فراوانی ژنوتیپ های gg, ag, aa در بیماران به ترتیب 59.2%، 30.3% و 10.5% و در گروه کنترل 56.2%، 38.9% و 4.9% بود. فراوانی آلل g در گروه بیماران 25.6 و در گروه کنترل 24.3 درصد به دست آمد. در این مطالعه، هیچ تفاوت آماری معنی داری در توزیع ژنتیکی ملکول ctla-4 در موقعیت 49 اگزون 1 در مبتلایان به بیماری در مقایسه با گروه کنترل بدست نیامد.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد که استعداد ابتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1در جمعیت ایرانی تحت تاثیر پلی مرفیسم های ژنی اگزون 1 ملکول ctla-4 در موقعیت 49 نمی باشد. این پلی مرفیسم ممکن است تنها در نژاد قفقازی با بیماری هپاتیت اتوایمیون نوع 1 ارتباط داشته باشد یا آنکه مخزن ژنتیکی جدید در جمعیت ایرانی داشته باشد که در این مطالعه قابل مشاهده نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها