• ارزیابی متغیرهای اندازه گیری هموگلوبین گلیکوزیله با روش کالریمتری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 629
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: در این مطالعه اندازه گیری عوامل متعددی که روی نتایج حاصل از روش کالریمتری اندازه گیری هموگلوبینی (hba1c) a1c اثر دارند، مورد بررسی قرار گرفته است. هموگلوبین (hba1c) a1c به عنوان بخش اصلی هموگلوبین گلیکوزیله در گردش خون قابل اعتمادترین روش ارزیابی درمان هیپرگلیسمی در مبتلایان به دایابت می باشد.

    روش بررسی: روش کالریمتری اندازه گیریhba1c  بر اساس آزادسازی گلوکز اتصال یافته به هموگلوبین در حرارت جوش به شکل 5- هیدروکسی متیل فورفورال (5hmf) و اندازه گیری آن در یک واکنش با اسید تیوباربیتوریک (tba) می باشد. این روش تحت تاثیر متغیرهای مختلفی قرار دارد.

    نتایج: مطالعه حاضر نشان داد که محلول tba برای مدت 1 ماه حداقل در 4 درجه سانتی گراد پایدار می باشد. اما کاهش زمان جوش از 5 ساعت به 1 ساعت شدت رنگ حاصل را تا 42% کاهش می دهد. به همین ترتیب، کاهش زمان و درجه حرارت انجام دادن واکنش رنگی به ترتیب از 40 دقیقه به 15 دقیقه و از 50 درجه سانتی گراد به 25 درجه سانتی گراد موجب کاهش 29% و 63% در شدت رنگ می شود. علاوه بر آن، رنگ حاصل در حرارت اتاق ناپایدار بوده و ظرف 40 دقیقه تا 53% کاهش می یابد.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده برای اندازه گیریhba1c  با روش کالریمتری، استفاده از 5 ساعت حرارت جوش، واکنش رنگ زایی به مدت 40 دقیقه در حرارت 50 درجه سانتی گراد و خواندن سریع جذب نوری توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها