• بررسی میزان افزایش تولید داروی دسفرال توسط باکتری استرپتومایسس گریزئوفلاووس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 776
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: داروی دسفرال با نام علمی desfferioxamine b mesylate یک ترکیب کیلات کننده آهن است که بار اضافی آهن خون بیماران مبتلا به تالاسمی ماژوری که خون دریافت می کنند را از طریق صفرا و ادرار دفع می کند. نظر به اینکه شرکت دارویی novartis تنها تولید کننده آن در جهان است و ارزبری زیادی برای کشور دارد، ما بر آن شدیم که با ایجاد موتاسیون در گونه استرپتومایسس گریزئوفلاووس (s.griseoflavus) میزان تولید این ماده دارویی را افزایش دهیم.

    روش بررسی: در این مطالعه کاربردی باکتری های گرم مثبت استرپتو مایسس گریزئوفلاووس به صورت لیوفیلیزه با کد ptcc 1130 از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران خریداری و در محیط des4 جامد کشت داده شد. سپس با استفاده از پرتوهای ماورای بنفش، جهش ایجاد شده و با تکنیک پروتوپلاست فیوژن، سویه های فوزانت نوترکیبی تهیه شد تا مولکول دسفرال را به میزان بیشتری تولید کند. متغیرها شامل میزان رشد باکتری ها و غلظت داروی دسفرال تولید شده توسط آنها بود که از طریق اسپکتروفتومتری، کروماتوگرافی، طیف سنجی مادون قرمز و طیف سنجی جرمی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: میزان تولید دسفرال در سویه های موتانت s7011 & c7031 و سویه های فوزانت fp9 & fp10 نسبت به سویه وحشی به طور قابل توجهی افزایش یافته بود و این افزایش در مورد فوزانت های fp10 ,fp9 به ترتیب برابر 68% و 81% بود.

    نتیجه گیری: موتاسیون و نوترکیبی ایجاد شده از طریق پروتوپلاست فیوژن باعث افرایش تولید داروی دسفرال در باکتری فوق الذکر گردید و مقایسه آن با دسفرال تولیدی شرکت نوارتیس به وسیله طیف سنجی مادون قرمز نشان داد که این دو طیف مربوط به یک مولکول است و هیچ تفاوتی بین آن دو نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها