اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه حافظه کوتاه مدت بیماران مالتیپل اسکروزیس با افراد طبیعی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 625
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است. الگوی اصلی آسیب عصب روانشناختی در بیماران ام.اس با نقص های حافظه و توجه مشخص می شود. مشکل حافظه تقریبا در 50 تا 60 درصد افراد ام.اس اتفاق می افتد. هدف مطالعه حاضر، بررسی عملکرد حافظه در بیماران ام.اس می باشد.

    روش بررسی: در یک پژوهش تحلیلی مورد-شاهدی 40 بیمار مالتیپل اسکلروزیس، (30 بیمار تشدیدشونده-بهبود یافته «نوع عود و فروکش» و 10 بیمار نوع پیشرونده مزمن)، که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند با 40 فرد طبیعی با استفاده از مقیاس حافظه لوریا-نبراسکا ارزیابی و مقایسه شدند.

    یافته ها: همه بیماران ام.اس (بدون افسردگی شدید که با مقیاس افسردگی بک بررسی شدند) آسیب معنی داری در تمام متغیرهای حافظه (کلامی، غیرکلامی، تاخیری و عملکرد کلی حافظه) نسبت به گروه کنترل نشان دادند (p<0.001). تفاوت عملکردهای حافظه در بین بیماران با دو نوع ام.اس معنی دار نبود (p>0.094). علاوه بر این بین ضعف حافظه و آسیب های ام.آر.آی تفاوت معنی داری وجود نداشت (p>0.177).

    نتیجه گیری: بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس آسیب معناداری در حافظه کلامی، غیرکلامی، تاخیری و حافظه کلی نسبت به افراد سالم دارند و توجه به این امر جهت اتخاذ راهبردهای موثر توانبخشی بر اساس الگوهای آسیب حافظه آنان می تواند موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها