اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی پایایی مقیاس تعادلی برگ در ارزیابی تعادل کودکان فلج مغزی اسپاستیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 720
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: ارزیابی تعادل در بیماران نورولوژیک مقدم بر برنامه ریزی درمانی می باشد. با مرور بر اطلاعات تست های تعادلی مشاهده می شود که اکثر آنها برای بیماران بزرگسال هنجاریابی شده اند و کمتر قابل استفاده در جمعیت کودکان می باشند. بنابراین دسترسی به مقیاسی پایا به منظور ارزیابی تعادل عملکردی در کودکان فلج مغزی ضروری می باشد. هدف این تحقیق  بررسی پایایی اینترریتر و اینتراریتر مقایس تعادلی برگ در ارزیابی تعادل کودکان فلج مغزی اسپاستیک می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی که از نوع اعتبارسنجی می باشد، 20 کودک مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک با دامنه سنی 6 تا 12 سال و با میانگین سنی و انحراف معیار (sd=1.84, x=7.35)، با انتخاب اغیر تصادفی در مطالعه شرکت نمودند. پس از کسب رضایت از والدین و آشنایی کودک با آزمون، ارزیابی اینترریتر در یک جلسه توسط آزمونگران بصورت تصادفی انجام و ارزیابی اینتراریتر، یک هفته بعد انجام شد. از آزمون شریب همبستگی درون طبقه ای (icc) جهت همبستگی بین نمرات دو آزمونگر استفاده شد.

    یافته ها: با توجه به ضرایب همبستگی بدست آمده، توافق دو آزمونگر (icc=0.985, p<0.001) و توافق در یک آزمونگر (icc=0.994, p<0.001) عالی بود.

    نتیجه گیری: مقیاس تعادلی برگ دارای پایایی اینترریتر و اینتراریتر بالا (high) برای اندازه گیری تعادل در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک می باشد. بنابراین به عنوان یک معیار کلینیکی پایا برای ارزیابی تعادل این کودکان پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها