• مقایسه مشارکت کشورها در 37 مجله بین المللی بهداشتی (1387)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 501
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: تحقیق های مختلفی در زمینه سهم کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در تولیدات علمی در سطح جهانی انجام شده اند. یکی از مهم ترین دلایل عدم برابری سهم این کشورها، عدم توسعه کافی توانمندی ها و زیرساخت های لازم جهت انجام و انتشار تحقیق های بهداشتی است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین سهم مشارکت کشورهای مختلف در 37 مجله بین المللی بهداشتی در سال 1387 انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی مجله های بین المللی بهداشتی که در سال 2008 میلادی چاپ شده بودند، انجام شد. با انجام نمونه گیری هدفمند، 37 مجله جهت ورود به مطالعه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار excel تحلیل شدند.

    یافته ها: سهم کشورهای مختلف در انتشار و عضویت در شورای نویسندگان مجله های بین المللی بهداشتی نابرابر بود. تنها 52 کشور که بیش از نیمی از آنها جزء کشورهای پردرآمد بودند، فرصت تصمیم گیری در امور مربوط به تولید مقاله های علمی در زمینه علوم بهداشتی در مجله های بین المللی مورد بررسی را داشتند. بیش ترین سهم به کشور آمریکا تعلق داشت و سهم کشورهای کم درآمد در دسترسی به این فرصت ها در برخی موارد صفر و در بقیه موارد ناچیز بود. این نابرابری با احتساب نسبت فرصت ها به جمعیت کشورها شدت می یافت.

    بحث و نتیجه گیری: برای کاهش شکاف بین کشورهای فقیر و غنی در زمینه های مختلف از جمله آموزش و تحقیق در سلامت می بایست برابری در دسترسی به فرصت های آموزشی و توسعه توانمندی هایی چون تولید، داوری و انتشار تحقیقات به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها