• مقایسه تاثیر هورمون درمانی جایگزینی و فنون آرام سازی بر پیامد اختلال های وازوموتور یائسگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 444
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: اختلال های وازوموتور به طور معمول با پیامدهایی چون سردرد، اختلال خواب و غیره همراه هستند که به طور دقیق نمی توان آنها را به تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران یائسگی نسبت داد.

    هدف: مطالعه به منظور تاثیر هورمون درمانی و فنون آرام سازی بر پیامد اختلال های وازوموتور یائسگی انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1383 انجام شد، 90 نفر از زنان یائسه شهر زنجان که از علائم وازوموتور رنج می بردند و به مطب های خصوصی متخصصان زنان و زایمان یا ماماها مراجعه کردند، به طور آسان انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه هورمون درمانی جایگزینی، فنون آرام سازی و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که به روش مصاحبه قبل و بعد از مداخله تکمیل شد و داده ها با آزمون های آماری تی، مجذور کای، تی زوج و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: تمرین های آرام سازی و هورمون درمانی هر دو سبب کاهش شدت علائم وازوموتور (سردرد، اختلال خواب، افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب) نسبت به قبل از درمان شدند که این اختلاف در مقطع بعد از درمان بین گروه های آرام سازی و هورمون درمانی با گروه شاهد از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). البته آرام سازی در کاهش شدت افسردگی موثرتر بود.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، به نظر می رسد هورمون درمانی و فنون آرام سازی هر دو از درمان های موثر بر پیامد اختلال های وازوموتور هستند، ولی آرام سازی در کاهش شدن افسردگی موثرتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها